“Ja som absolútne, kompletne ponorený do bádania zvuku“ 02.04.2025
Emiliano D’Auria je zaujímavý zjav hudobný zjav talianskej jazzovej scény, ktorý do svojej tvorby prináša pestrú všestrannosť a množstvo odlišných inšpirácii. So svojim predošlým albumom v Losen Records s názvom First Rain sa predstavil s 12-timi kompozíciami, ktoré boli inšpirované Nórskom a okolitou prírodou, kde sa album nahrával. Album bol pokračovaním úspešného In-Equilibrio. Svoju prvú umeleckú víziu realizoval vo vlastnej réžii pod názvom Naked Things. Okrem kariéry umelca sa Emiliano venoval aj producentskej činnosti a djingu. Práve odlišné inšpirácie a skúsenosti v práci so zvukom výrazne ovplyvňujú jeho originálny sound a prístup. Jeho všestranné zameranie odzrkadľuje aj fakt, že popri hudbe sa venoval humanitnému odvetviu. Práve štúdium humanitných vied ho zaviedlo do Ríma, kde v roku 1997 začal študovať jazzový klavír a harmóniu u majstrov Stefana Sabatiniho, Michela Audissò, Massima Fedeliho a Andreua Beneventana. Nakoniec zvíťazila vášeň v hudbe v jeho živote naplno. V roku 2007 navštevoval jazzové a aranžérske kurzy na Saint Louis School of Music v Ríme s vynikajúcimi výsledkami a študoval harmóniu u maestra Pierpaola Principata. Okrem profesionálnej kariéry sa venuje aj pedagogickej dráhe v inštitúcii Cotton Lab music school, ktorú sám založil v roku 2015. Hudobná škola Cotton Lab sa stala dôležitým miestom hudobného vzdelania pre daný región - Ascoli Piceno a sú v nej zastúpení najlepší klasickí a moderní hudobníci z regiónov Marche a Abruzzo. Taktiež je už viac ako 15 rokov umeleckým riaditeľom Cotton Jazz Club Ascoli. Emiliano aktuálne vydáva už šiesty album v poradí s názvom The Baggage Room. Aj tento album je opäť reflexiou D’Auriovej všestrannosti, pestrosti a túžbe objavovať nový sound, nakoľko tentokrát sa nahrával v úplne odlišnom prostredí s odlišnou zostavou. Jeho posledný album vznikal v epicentre jazzu New Yorku v obklopení špičkových tallinských a amerických hudobníkov. Na festivale INNtöne nám v exkluzívnom rozhovore porozprával o prelomových momentoch svojej kariéry, svojom chystanom albume a najnovších plánoch.
* INNtöne festival má úžasné čaro farmy, stodoly, rozsiahlych polí, čo sa odzrkadľuje aj na umelcoch a publiku. Hrali ste už niekedy na podobnom mieste? Ako na vás vplýva?
Emiliano D’Auria: “Mám pocit ako keby som bol doma, pretože je tu taká uvoľnená atmosféra a publikum, že je to ako hrať pre kamarátov. Párkrát som už hral v podobnej situácii.“
* Predtým ste sa venovali humanitným vedám. Kedy prišiel ten zlom, že ste sa rozhodli pre umeleckú kariéru?
EA: “Ja som šťastný muž, respektíve šťastný chlapec, pretože môj otec podniká v tlačiarenskom priemysle a vždy som mal možnosť mať nejakú prácu. No pravdupovediac vždy išla jedna moja noha tak nejako iným smerom. Hudbe som sa venoval už od šiestich rokov. No postupne som sa úplne rozbehol týmto smerom. Môj otec predtým, než podnikal, tak bol tiež hudobník. Už od malička som mal tento sen, že by som bol hudobníkom. Do absolútnej reality sa mi to podarilo pretaviť, tak pred 15-timi rokmi, odkedy som obklopený už len hudbou.“
* Váš otec bol profesionálny hudobník? Venoval sa jazzu?
EA: "Áno, hudbe sa venoval desať rokov, kým sa nerozhodol pre podnikanie v tlačiarenskej sfére. Bol pre mňa obrovskou inšpiráciou. Otec bol hlavne jazzový hudobník, ale hrával aj talianske piesne. Narodil v roku 1936, a keď mal 18 rokov, musím povedať, že to bol taký zlatý vek hudby a jazzu, tak chodil koncertovať do Nemecka, Fínska, Švédska. Vďaka nemu som vyrastal s jazzom od malička."
* Vy ste aj zakladateľom hudobnej školy Cotton Lab.
EA: “Áno a môj otec je zakladateľom Cotton Jazz Club Ascoli v roku 1991. Ja som sa od roku 2009 stal hudobným riaditeľom tohto klubu. Školu sme zriadili v tých istých priestoroch, kde sa nachádza klub.“
* Čo vás priviedlo k založeniu hudobnej školy?
EA: “V tom čase, keď som ju zakladal som sa stal otcom dvoch detí. Začal som uvažovať o hudobnom vzdelaní a uvedomil som si, že v tom našom regióne tam nie je žiadna dobrá hudobná škola. Vyhodnotil som, že to je ideálny čas začať ju budovať.“
* Čo je podľa vás najdôležitejším cieľom tejto školy? Podarilo sa vám ho dosiahnuť?
EA: “Moje ciele sú trochu obmedzené prostredím, pretože Ascoli Piceno je malé mesto a nie je tu toľko učiteľov a podmienky na to, aby som vybudoval takú jazzovú školu, akú by som chcel. Nie je to jednoduché, ale postupne stále na tom pracujem.“
* Aké máte aktuálne možnosti štúdia v rámci nástrojov?
EA: „Máme klavír, kontrabas, trúbku, husle, violoncello, gitaru a bicie nástroje.“
* Vy ste pracovali aj ako Dj a producent. Ovplyvnilo vás to neskôr v kariére v tom aký mate náhľad na hudbu pri tvorbe a nahrávaní alebo celkovo?
EA: “Určite. Najmä keď som začal komponovať hudbu - v začiatkoch sa veľmi výrazne preukazovali moje korene a záľuba v elektronickej tanečnej hudbe a house music. Aktuálne však už s odstupom času mám iný hudobný rukopis, ale stále mám rad elektronickú hudbu.“
* Osobne tam vnímam stále vplyv najmä vo vašej minimalistickej práci. Povedali by ste, že je nevyhnutné mať takýto širší hudobný rozhľad?
EA: “Áno, považujem to za absolútnu nevyhnutnosť a základ, pretože každý hudobník je formovaný svojím prostredím a hudobnými skúsenosťami počas života a určité štýly a vplyvy sa nedajú len tak nejako odseparovať. Všetko čo počúvate vás následne formuje.“
* Spomínali sme jazz a elektronickú tanečnú hudbu a aké iné žánre a štýly vás formovali?
EA: “To sa neustále mení. Momentálne pripravujem novú tvorbu, ktorá zaznie aj tu na festivale a nahrával som ju v New Yorku s americkými hudobníkmi a je to niečo úplne odlišné, ako to, čo som robil doteraz.“
* Už viete ako sa bude tento album volať?
EA: “Má názov The Baggage Room a je inšpirovaný emigráciou do Ameriky v 20. storočí z rôznych východných krajín ako Taliansko, Poľsko a iné. Pri príchode ste museli mať skontrolovanú batožinu v miestnosti The Baggage Room, takže to bol taký prvotný moment v spojitosti s celou európskou históriou a prepojení Ameriky a Európy, ktoré podnietili tento album.“
* Ako ste sa dostali k tejto myšlienke albumu?
EA: “Napadlo mi to vtedy, keď som prišiel do New Yorku a trochu som sa cítil ako taký emigrant. Bol som len sám so svojou hudbou a išiel som nahrávať s hudobníkmmi, ktorých dobre nepoznám. Prvýkrát sme spolu hrali až na albume.“
* Obidva albumy majú nejaký príbeh a koncept. Je to dôležité pre vašu hudbu, aby rozprávala príbeh?
EA: “Určite, mám to veľmi rád. Moja hudba musí mať nejaký odkaz. The Baggage Room nesie taktiež dôležitý odkaz a niekedy aj tu hrozivejšiu stránku emigrácie. Je to odkaz aktuálny aj v dnešnej dobre, pretože mnoho emigrantov zahynie v Stredozemnom mori. Nemôžeme takéto veci prehliadať.“
* Môžete nám už prezradiť aj obsadenie tohto albumu?
EA: “Na albume hrá na trúbke Philip Dizack, ktorý spolupracuje so Shaiom Maestrom. Na saxofóne hrá Dayna Stephens, bicie nástroje nahrával Kweku Sumbry, ktorý spolupracuje s Melissou Aldanou a Ravi Coltraneom. Na kontrabase hrá Rick Rosato, ktorý hrá s Immanuelom Wilkinsom.“
*Akým smerom sa uberá hudba na tomto albume. Je to viacej mainstreamový jazz?
EA: “Nie, práveže vôbec nie! Je to taký nový hudobný jazyk pre mňa. Americkí muzikanti mi hovorili, že je to taká moderná hudba s množstvom stredozemského vplyvu. Mne sa to hrá dobre a som rád, že som ostal tak povediac verný voči sebe a svojmu odkazu.“
* Ako ste sa dostali do spolupráce s Losen Records?
EA: “So zakladateľom Oddom Gjelsnesom som sa stretol na veľtrhu Jazzahead. Tam som sa mu predstavil a ponúkol mu svoju hudbu na vypočutie. Prvý album som nahrával doma svojpomocne. Jemu sa ta nahrávka veľmi páčila. Ja som v tom čase len vydal nový album In-Equilibrio prostredníctvom Bandcampu, ten sme sa rozhodli znovu vydať pod Losen Records a o rok nasledoval už ďalší album First Rain.“
* Aj nový album bude pod vydavateľstvom Losen?
EA: “Najnovší album vyjde pod talianskym vydavateľstvom Via Veneto Jazz.“
* Predošlé dva albumy First Rain a In-Equilibrio ste nahrali s tou istou kapelou. Ako ste rástli ako zoskupenie a čo boli najvzácnejšie momenty nahrávania a tvorby?
EA: “S touto formáciou sme veľmi veľa koncertovali - asi 5 rokov. In-Equilibrio bol takou vstupnou bránou a First Rain už zachytáva kapelu vo veľmi zrelom štádiu, kde už sme si lepšie umelecky rozumeli a boli sme zohratí. Takpovediac sa to celé usadilo a previazalo. Aj najnovší album hrávam v tomto obsadení, len došlo k malej zmene gitaristu Giacoma Ancillotta nahradil saxofonista Manuel Trabucco.“
* First Rain bol výrazne inšpirovaný nórskou prírodou. Prečo ste sa rozhodli pre toto prostredie?
EA: “Pretože som bol Nórskom veľmi inšpirovaný. Mám rád Nórsko a aj nórsku hudbu. Som veľký fanúšik Esbjörn Svenssona, EST a taktiež Tord Gustavsena. Bolo pre mňa veľkou poctou nahrávať v Nórsku a vidieť ich prírodu. Samotné štúdio malo obrovské okná a bolo umiestnené vo Fjordoch, takže bolo náročné sa tým neinšpirovať.“
* Čo je esenciálny aspekt vašej tvorby?
EA: “Zvuk. Ja som absolútne, kompletne ponorený do bádania zvuku a jeho možností. Keď začínam komponovať, väčšinou si vytváram dopredu nejaký zvukový obraz a všetko je mu podriadené. First Rain bol napríklad veľmi o zvuku gitary, efektoch a priestore. Nový album, keď ho budete počuť bol hlavne o zvuku saxofónu v spojení s trúbkou. Takže pre mňa zvuk je úplný základ kompozície.“
* Je pre vás dôležité skladby notovať alebo sa necháte viesť len intuíciou a spomínanou zvukovou predstavou?
EA: “Začínam zvukovou predstavou, ale postupne si to neskôr zapisujem. Pre mňa aj proces zapísania a notovania je prepojený s emóciou, ktorú evokuje tá prvotná zvuková predstava.“
* Aké sú vaše plány do blízkej budúcnosti?
EA: “Aktuálne pracujem aj na nejakej novej hudbe pre sólo klavír v spojení s elektronikou a efektami. Okrem toho sa len sústreďujem na spomínaný nový album, po ktorom bude nasledovať európske turné v Taliansku, Nemecku, Poľsku."
* Máte už nejaké konkrétne nápady? Nahrávať sólo klavír je vždy pre umelcov výzva.
EA: “Zatiaľ ešte nič konkrétne nemám. Doteraz som nikdy sólo nenahral, pretože som nemal úplne konkrétnu zvukovú predstavu ako by mal môj sólo album znieť. No teraz mám nejaké nápady s elektronikou, takže premýšľam nad týmto albumom. Jedine čo viem, že ho asi budem nahrávať naživo.“
* Ďakujeme za rozhovor!