Samo Šalamon – Swirling, Blind, Unstilled

Samo Šalamon – Swirling, Blind, Unstilled
CD Samo Salamon

Klopotec Records, 2019   22.05.2020

Slovinský gitarista Samo Šalamon nie je určite pre našich pravidelných čitateľov a zbehlých fanúšikov európskeho jazzu, žiadna neznáma. Produktívny gitarista pokračuje vo vysoko nasadenom tempe a vydáva nové albumy s rozličnými projektami ako na bežiacom páse. Pri jeho projektoch je zvykom, že sú vždy niečím atypické a zvláštne. Inak tomu nie je ani na jeho albume Swirling, Blind, Unstilled, kde ho môžeme počuť v nezvyčajnom, dynamickom triu v spojení s violou a bicími nástrojmi. V posledných rokoch vidíme v Šalamonovej produkcii veľa free jazzu a spontánnej tvorby a rovnakým konceptom sa uberá aj tento album. V prvej skladbe Twelve cats môžeme počuť odkaz na počiatky avantgardy a Schoenbergovej školy. Ako už názov mierne naznačuje, využíva sa tu dodekafónia, teda tak zvaná dvanásť tónová kompozičná technika. Samo Šalamon ju však posunul na nový level, keďže ju využil len ako štartovnú čiaru, pre veľmi slobodný happening. Protagonisti hrajú naozaj bez zábran, pričom vytvárajú viacero rytmicko-melodických pásiem. Je to však veľmi náročné na posluch, nakoľko skladba sa nedrží žiadneho hudobného konceptu, okrem spomínaného radu tónov, ktorý počujeme na začiatku a na konci. Wasabi Mood kontrastne prináša o niečo spevnejšie melódie a hlavne stabilnejší rytmický pulz. No skladba sa postupne uberie taktiež smerom k experimentálnej tvorbe a free jazzovej improvizácii. To, že free jazz je naozaj stavebným kameňom albumu, dosvedčuje aj odkaz na legendu Ornette Colemana v skladbe Mr. Ornette. Je to predovšetkým najvýraznejšia kompozícia albumu a aj najzaujímavejšia, pretože sa v nej stretáva odkaz jazzovej tradície, swingového rytmu s be bopom, free jazzom a súčasnej hudby. Skladba sa pohráva so swingovým pulzom, ktorý sa občas cielene rozpadá v častiach ad libitum. Kompozícia neustále osciluje medzi týmito dvoma polohami, čím vytvára zaujímavú spleť kontrastov. Album uzatvára veľmi ťažkopádny happening Free Piece, kde len ťažko budete hľadať nejakú melódiu alebo rytmický pulz. Skladba je skôr postavená na sonoristike, teda zameriava sa najmä na fenomén samotného zvuku, čo vyúsťuje do veľmi experimentálnych techník v podobe rôzneho škripotu a buchotu v štýle noise music. Swirling, Blind, Unstilled je rozhodne album, ktorý dokáže prekvapiť, no nezanechá vo vašej pamäti nejaké melódie. Je to počin určený len pre fanúšikov riadne odviazanej experimentálnej hudby.

Samo Šalamon – gitary
Szilárd Mezei – viola
Jaka Berger – bicie nástroje

Kúpiť  |  Archív od roku 2005 - Jazzovinky Peter Dobšinský