CD Hans Lüdemann Transeuropeexpress Ensemble Feat. Majid Bekkas - On The Edges 1

CD Hans Lüdemann Transeuropeexpress Ensemble Feat. Majid Bekkas -  On The Edges 1
CD Hans Lüdemann Transeuropeexpress Ensemble

BMC Records, 2022   10.10.2022

Nemecký klavirista Hans Lüdemann je bezpochyby neodmysliteľnou súčasťou európskej jazzovej scény. Etablovanému umelcovi aj po mnohých rokoch nechýba kreativita a stále nachádza nové hudobné cesty a projekty. Ako umelec pôsobil na rôznych kontinentoch a vystupoval po celom svete s menami ako Lee Konitz, Joachim Kühn, Mark Feldman, Eberhard Weber, Jan Garbarek a mnoho ďalších. Či už je to inštrumentácia, aranžmány alebo experimentovanie s technikami a zvukom, Lüdemann vedel vždy, čo chce svojou hudbou povedať a kam sa s ňou posunúť. V roku 2017 naša redakcia recenzovala jeho druhý album Blaue Kreise s triom Rooms a o rok neskoršie i album Polyjazz. Tentokrát prichádza Lüdemann s vynikajúcim ansámblom elitných francúzskych a nemeckých hudobníkov a vydáva sa opäť na cestu objavovania. Jeho fascinácia rôznymi kútmi sveta a kultúrami ho priviedli k sérii projektov On The Edges, kde bude predstavovať inšpirácie a hostí z rôznych oblastí. Debutového štartu projektu sa zhostil spevák Majid Bekkas z Maroka, ktorý priniesol špecifickú tradíciu etnika Gnawa. Album otvára mystická, meditatívna skladba Lamjarred. Ambientný podklad dychov a osamoteného kontrabasu dopĺňa transcendentný spev Majid Bekkasa. Protagonisti veľmi pozorne počúvajú jeho hlas a v pozadí dofarbujú každú jeho polohu a dramatické gradácie. Samotná kompozícia svojim duchom spadá viac do sféry world music, no naskytá sa tu zaujímavý kontrast medzi európskymi tradíciami jazzu a etnickými prvkami. Práve Lüdemann svojimi improvizačnými vstupmi vnáša do skladby kontrastný jazzový charakter. V momente, keď si myslíte, že máte skladbu napočúvanú a prečítanú, zrazu kontrabas úplne zmení sprievodný groove, tempo a rytmus do extatického stavu. Zmenu atmosféry sprevádza aj free jazzová improvizácia saxofónu. Akoby ste sa zrazu ocitli v inej skladbe. Takéto vybočenia a prekvapenia sú charakteristické pre celý album. Sahara Variations len potvrdzuje to, že Lüdemann sa zaujíma o mimoeurópske kultúry a dokáže ich veľmi organicky prepájať s európskymi a jazzovými tradíciami. Kompozícia Yaya poslucháčov presvedčí o tom, že On the Edges nemá byť len ďalšie world music klišé s prepojením jazzu, ktoré zapadne do zabudnutia. Vynikajúca jazzová kompozícia postavená na tradíciách jazzového mainstreamu ide ruka v ruke s hudbou Gnawa - akoby sa vyvíjali spolu už roky. Päťčasťová kompozícia s titulným názvom On The Edges 1 naplno prezentuje farby a možnosti tohto konceptu. Lüdemann tu naplno využíva svoje kreatívne schopnosti a prácami s farbami zvukov od sláčikových a dychových sekcií až po všetky prvky moderného jazzové ansámblu, rozšírené samozrejme o rôzne etnické nástroje a prvky. Záverečná bodka s názvom Ashurra poslucháča zavedie do sveta zvukového experimentu, kde bezpochyby počujeme inšpirácie klasickou avantgardou. On The Edges 1 je vynikajúcim majstrovským dielom a ukážkou toho, že súčasný trend globalizačných jazzových trendov v podobe prepájania jazzu s rôznymi kultúrami má stále čo ponúknuť. Navyše Lüdemann tento koncept povýšil svojim dozretým kompozičným rukopisom a zmyslom pre hľadanie zvukových farieb a zaujímavých kontrastov.

Hrajú:
Hans Lüdemann – klavír, virtuálny klavír
Yves Robert – trombón
Alexandra Grimal – soprán a tenor saxofón
Silke Eberhard – alt saxofón, klarinet a bas klarinet
Régis Huby – husle
Ronny Graupe – gitara
Sébastien Boisseau – kontrabas
Dejan Terzic – bicie nástroje, perkusie
... a hosť
Majid Bekkas – oud, guembri, spev

Kúpiť  |  Archív od roku 2005 - Jazzovinky Peter Dobšinský