17.03.2020
Pokiaľ nerátam Súťaž mladých talentov (tri skupiny) tak väčšinu účinkujúcich na tohtoročnom festivale tvorili domáce formácie! Na rozdiel od Bratislavských jazzových dní, sa na hlavných pódiách striedala poľská dravosť, mladosť a invencia – jednoducho nádeje poľskej jazzovej scény! Oficiálne festival otvorili prezident mesta Bielsko-Biała Jarosław Klimaszewski, zástupca hlavného sponzora firmy Lotos Tadeusz Szkudlarski a za hlavného organizátora festivalu Stowarzyszenia Sztuka Teatr to bol prezident festivalu Jerzy Batycki. A udialo sa tak pred pondelňajším hlavným dvoj-koncertom v Klube Klimat. Tohtoročný podtitul alebo motto festivalu bol: "Bo we mnie jest Jazz."
Prvý festivalový večer patril ženám – saxofonistkám. Ako prvá sa predstavila nesmierne talentovaná, domáca skladateľka a saxofonistka, doslova z domácej "liahne", iba 18-ročná Marta Wajdzik, ktorá sa už na predchádzajúcom ročníku objavila. Tentoraz vystúpila ako Marta Wajdzik Quartet (Marta Wajdzik – alt saxofón, Paweł Tomaszewski – klavír a Fender Rhodes, Robert Kubiszyn – basgitara a Paweł Dobrowolski – bicie nástroje), v ktorom sa obklopila profesionálnymi poľskými jazzmenmi a s ktorými pripravila aj debutový album, ktorý mal svoju premiéru práve na festivale. Marta je technicky na vysokej úrovni a je aj kreatívna skladateľka. Jej skladby majú v sebe emotívne napätie, nežnosť i láskavé pohladenie. Ešte o nej budeme veľa dobrého počuť!
Basia Dratwińska (Basia Dratwińska – spev, Nikodem Sikorski – klávesové nástroje, Jakub Byczek - elektrická gitara, Mateusz Siry – basgitara, Wojciech Świtalski – bicie nástroje, Fabian Klimanek – trúbka a Robert Wypasek – tenor saxofón) je speváčka, skladateľka i textárka poľských textov, ktorá ešte študuje magisterské štúdium na Hudobnej akadémii Karola Szymanowskeho v Katoviciach so špecializáciou jazzový spev. A priamo na vystúpení v klube Metrum odpremiérovala svoj debutový album Naprawdę, ktorý je hudobnou zmesou popu, soulu, R&B a funku, v kombinácii s elektronickými zvukmi 70. a 80. rokov. Basia napísala všetky texty po poľsky a skomponovala aj niekoľko skladieb. Už z inšpiračných zdrojov je jasné, že jej produkcia viac lákala do tanca.
Tento rok bol hostiteľom špeciálneho každoročného projektu Gala poľského jazzu, významný poľský skladateľ a huslista Krzesimir Dębski, ktorý hostil viacero významných osobností poľskej jazzovej scény. Pestrý koncert s bohatým obsadením (Krzesimir Dębski – husle a klavír, Marcin Oleś – kontrabas, Bartłomiej Oleś – bicie nástroje, Dawid Kostka – gitara, Damian Kostka – kontrabas, Jan Bieniasz – klavír, Adeb Chamoun – bicie a perkusie a Sláčikový orchester Primuz) predstavil Dębského ako giganta a skladateľa hudby pre viac ako 50 filmov a mnoho divadelných predstavení, ktorý zložil aj viac ako 50 symfonických a komorných diel, a ktorý je navyše vynikajúcim jazzovým huslistom (pamätáte sa na festival Bratislavské jazzové dni 1982 a vystúpenie Medzinárodnej konklávy, kde Krzesimir Dębski vystúpil?) a dirigentom. Množstvo domácich i zahraničných ocenení sa nedá ani spočítať! Jeho tvorba nepozná žiadne štylistické ani žánrové hranice, je to veľmi individuálne združenie všetkého, čo sa deje v široko chápanej súčasnej hudbe. A ešte jednu vec by som vypichol - Krzesimirov obrovský zmysel pre humor a vtip. A to nielen pri jeho moderovaní, ale najmä v jeho hudbe! Aj pre toto všetko je Cena Aniol Jazzu 2020 v dobrých rukách!
Opäť v klube Metrum premiéra albumu s názvom To Muniak With Love pätice Grzegorski / Ślusarczyk / Białowolski / Adamczak / Skolik (Tomasz Grzegorski - tenor saxofón, Marcin Ślusarczyk - alt saxofón, Tomasz Białowolski – klavír, Maciej Adamczak – kontrabas a Arek Skolik – bicie nástroje). Ide o poctu veľkému poľskému skladateľovi a saxofonistovi Januszovi Muniakovi (1941 – 2016), ktorý bol jedným z pionierov free jazzu v Európe! A takisto bol pre mnohé mladé poľské jazzové kapely otcom! Počuli sme mainstreamový jazz bez veľkých prekvapení, ale za to plný známych jazzových melódií. Ovanul nás čas príjemného melodického jazzu, skvelý sound kvinteta a omamujúca nostalgia!
Skladateľ a gitarista, hlavná postava sliezskej bluesovej scény, Gregorz Kapołka vystúpil aj so svojím triom v klube Metrum v zložení (Gregorz Kapołka – elektrická gitara, Darek Ziółek – basgitara a Alan Kapołka – bicie nástroje). Ako sám hovorí: "Od roku 1985 som začal veľkú cestu vo svete blues, nevyhýbal som sa žiadnej jeho farbe a neunikol žiadnej farbe. Jazz mi pomáha dosiahnuť to, čo si najviac vážim v blues – eklekticizmus." Plný klub mal možnosť sa nadýchať bluesového osviežujúceho ozónu!
Návšteva festivalu sa uskutočnila za finančnej podpory Poľského inštitútu v Bratislave!