9. - 10.5.2019, Trondheim, N 27.05.2019
Ako zaručene viete, show casové koncerty slúžia na prezentáciu mladých talentovaných skupín alebo i starších a vyzretejších, aby sa predviedli prítomnému publiku. A v publiku sedia zvyčajne významní ľudia z brandže, ktorí môžu pomôcť spomínanej formácii v kariére alebo len v ďalšej prezentácii. Sú to promotéri, dramaturgovia a umeleckí vedúci festivalov, klubov, novinári, ... Čiže v krátkosti, kapela má 30 minút aby zaujala. Často sa však stáva, že skupina má pripravený a vystavaný koncertný program na omnoho dlhší čas a preto býva často problém sa do predpísanej dĺžky zmestiť. Potom vznikajú "nevyvážené dramaturgické koncerty". Ale väčšina to zvládne lebo musí!
Aj Trondheim Jazz Festival si pripravil po dve popoludnia show caseové koncerty v celkovom počte päť vystúpení. Ako prvá začala speváčka a skladateľka Kirsti Huke (* 1977), ktorá toho s jazzom veru veľa spoločného nemala (Kirsti Huke – spev, omnichord, harmonium; Gunnar Halle – trúbka, klávesové nástroje a spev; Erik Nylander a Wetle Holte – bicie nástroje a perkusie), ale vo svojej hudbe spája rôzne žánre – rock, folk, minimal music, ambient. Dvaja bubeníci či klávesové nástroje a akustické malé harmónium, od akustického výrazu po elektrinický, dodávajú vystúpeniu vážnosť a zrelosť. Koncert mi pripomínal na začiatku malý potok, ktorý neustále naberal na sile vďaka prítokom.
Mette Rasmussen (* 1980) je dánska skladateľka a alt saxofonistka, ktorá už vyše 10 rokov žije v Nórsku a to konkrétne v Trondheime. Študovala v Helsinkách a má bohaté medzinárodné skúsenosti. Priznám sa, sólo saxofón na pódiu a hlavne bez efektových krabičiek - to nie je vôbec ľahké zaujať publikum! Hrala dravo až veľmi expresívne, skúmajúc pritom prvky v takmer celom žánrovom spektre. Bol to strhujúci až fyzický zážitok!
Prvý show caseový koncert uzavrela formácia Hegge (Bjørn Marius Hegge – kontrabas; Jonas Kullhammar a Martin Myhre Olsen – saxofóny; Vigleik Storaas – klavír a Simon Albertsen – bicie nástroje), ktorú viedol skladateľ a kontrabasista Bjørn Marius Hegge (* 1987). Za CD debut tejto kapely - s názvom "Vi Är Ledsna Men Du Får Inte Längre Vara Barn" - získal nórsku Cenu Grammy (Spellemannsprisen) v roku 2017. Je pevnou súčasťou aj iných projektov. Kapela Hegge sa na svojom vystúpení vyslovene zabávala a bolo cítiť, že chcú jednoducho svojou hudbou rozdávať radosť – čo sa im aj podarilo. Skvelá súhra a úsmevy na tvárach im k tomu len pomohli! Veľmi sa mi páčila!
Druhý popoludňajší show caseový koncert odštartoval Sondre Ferstad Ensemble (Sondre Ferstad – ústna harmonika; Vegard Lien Bjerkan – klavír; Morten Berger Stai – kontrabas; Wilhelm Westerman – bicie nástroje; Stefan Penjin a Oliver Leonhard Bailey Dub – husle; Björn Guo – viola a Astri Hoffmann-Tollaas – cello). Už z obsadenia je jasné, že šlo o spojenie jazzového kvarteta a sláčikového kvarteta. To jazzové neobvykle viedol hráč na ústnu harmoniku Sondre Ferstad * 1991), ktorý bol ústrednou postavou koncertu i konceptu a spájal to jemné a jazzové dohromady. Melodická a intenzívna hudba bola ovplyvnená nórskymi chorálmi a aj contemporary music. Sondre Ferstad je veľkým prísľubom svojho hudobného nástroja do budúcnosti!
Záver JazzExpo alebo prehliadky show caseových koncertov pripravila skladateľka a speváčka Natalie Sandtorv (Natalie Sandtorv – spev a gongy; Jonas Hamre – saxofóny a elektronika; Eirik Havnes – gitara; Martin Vinje – klávesové nástroje a klavír a Ole Mofjell – bicie nástroje). Speváčka Natalie Sandtorv (* 1988) sa nielenže ukazuje, ale už sa aj stihla etablovať na jedného z najzaujímavejších umelcov v Nórsku! Jej pesničky boli trochu dark, trochu mystic či ambient a indie, ale v každom momente presviedčala publikum a fascinovala ho – magickou atmosférou, groovmi, silnými vokálmi. Jej kapela pôsobila svojím oblečením skôr ako partia hudobníkov z konca 60-tych rokov. Vôbec sa nečudujem, že s touto kapelou spolupracoval aj už legendárny trubkár Nils Petter Molvær.