Sopot Molo Jazz Festival 2018 !!!

Sopot Molo Jazz Festival 2018 !!!
Publikum © Patrick Španko

3. - 5.8.2018, Sopot, PL   10.08.2018

Poľsko, náš severný sused, má jazzovú hudbu pevne integrovanú ako súčasť hudobnej kultúry! A nielen posledné desaťročia, ale "odjakživa". Preto sa nemožno čudovať, že prvým jazzovým festivalom sa Poľsko mohlo pochváliť už v roku 1956. Prímorské Sopoty zorganizovali Sopot Jazz Festival a vystupovali na ňom známe vtedajšie osobnosti poľskej jazzovej scény: Krzysztof Komeda, Jan Ptaszyn Wróblewski a iní. O rok bol druhý ročník a potom "festival komunisti zobrali" do Varšavy, kde v roku 1958 vznikol festival Jazz Jamboree. Jazzový festival v Sopote oživila partia nadšencov v roku 1996. Po prvý raz som navštívil Sopot Molo Jazz Festival v roku 2017 a musím sa priznať, zapáčil sa mi na prvý pohľad! Dramaturg festivalu Marcin Jacobson tu totiž prezentuje výlučne poľské formácie a tak návštevník dostane za tri dni výdatnú porciu poľského jazzu v podobe 12 skupín a vystúpení! Trojdňový festival Sopot Molo Jazz Festival sa konal 3. až 5. augusta 2018 na Mole, v prekrásnej časti hlavnej promenády v meste, a zastaviť a vypočuť si niektorú zo štyroch jazzových skupín počas každého festivalového večera mohol ozaj každý – vstup na koncerty je totiž voľný! A tak ma festival privítal s otvorenou náručou a to v podobe 13 koncertných vystúpení plus sobotnajší pochod mestom neworleánskeho jazzu.

1.deň:
Festival otvoril skladateľ a kontrabasista Lech Wieleba (Lech Wieleba - kontrabas, Jan-Peter Klöpfel – krídlovka, Enno Dugnus – klavír, Paweł Wieleba – bicie a perkusie), dlhé roky žijúci vo Švajčiarsku, so svojou skupinou a s programom Poetic jazz. Wieleba kedysi hrával v legendárnom Antykwintete, ale teraz pôsobí najmä v spomínanom Švajčiarsku a Nemecku. Svoj koncertný program s názvom Poetic Jazz naplnil do bodky a ja dodávam, že sme počuli nielen poetický, ale i veľmi melodický jazz. Parádny úvod festivalu!

Lech Wieleba © Patrick ŠpankoLech Wieleba © Patrick Španko
Jan-Peter Klöpfel a Enno Dugnes © Patrick ŠpankoJan-Peter Klöpfel a Enno Dugnes © Patrick Španko

Speváčka Marianna Wróblewska a klavirista Włodzimierz Nahorny je dvojica významných poľských umelcov, ktorých osobnosť sa formovala na pobreží. Ona pochádza priamo zo Sopot a patrí k najzaujímavejším jazzovým spevákom u našich severných susedov. No a on je zase autorom mnohých nezabudnuteľných piesní ako Jej portrét, Tango s ružou v zuboch a iné.

... duchom mladá ... © Patrick Španko... duchom mladá ... © Patrick Španko
Włodzimierz Nahorny a Marianna Wróblewska © Patrick ŠpankoWłodzimierz Nahorny a Marianna Wróblewska © Patrick Španko


Po tejto dvojici prišla na pódium kapela moderného jazzu - Tomasz Chyla Quintet, ktorú viedol skladateľ a huslista Tomasz Chyla (Tomasz Chyła – husle, Piotr Chęcki – saxofón, Szymon Burnos – klavír, Krzysztof Słomkowski – kontrabas a Sławek Koryzno – bicie nástroje). Tomasz Chyla Quintet je víťazom Grand Prix 40. ročníka festivalu Jazz Juniors v Krakowe. Hrá svoj vlastný, mainstreamový jazz, v ktorom má svoje miesto improvizácia a ktorý čerpá zo širokého spektra žánrových a folklórnych štýlov.

Tomasz Chyła © Patrick ŠpankoTomasz Chyła © Patrick Španko
Tomasz Chyła Quintet © Patrick ŠpankoTomasz Chyła Quintet © Patrick Španko


Ďalšou formáciou 1.festivalového večera na Sopot Molo Jazz Festivale 2018 bola skupina Elec-Tri-City (Janusz Mackiewicz – basgitara, Dominik Bukowski – vibrafón, Marcin Wądołowski – gitara, Grzegorz Sycz – bicie nástroje a hosť Kent Sangster - saxofón), ktorej vedúcim je basgitarista Janusz Mackiewicz a ktorá nám dala riadnu dávku mixu jazzu, rocku a funku a kompozícií z prvých dvoch albumov skupiny. Ako hosť - sólista sa predstavil známy z predchádzajúceho ročníka festivalu – kanadský skladateľ a saxofonista Kent Sangster.

Kent Sangster © Patrick ŠpankoKent Sangster © Patrick Španko
Elec-Tri-City ft. Kent Sangster © Patrick ŠpankoElec-Tri-City ft. Kent Sangster © Patrick Španko


Záver piatkového večera patril špeciálnemu projektu, ktorý vznikol na počesť pred 10 rokmi zosnulého gdaňského klarinetistu Emila Kowalskeho – Emil Kowalski In Memoriam: Marcin Janek – klarinet, Filip Kowalski – husle, Cezary Paciorek – akordeón a klavír, Paweł Urowski – kontrabas a Adam Golicki – bicie nástroje). Pripomína prácu tohto výnimočného umelca a skvelého hudobníka, ktorý vo svojej hudbe kombinoval jazz a symfonickú klasiku, či robil prepisy diel Chopina a Mozarta. Tento spomienkový program pripravil Kowalskeho dlhoročný spolupracovník a priateľ – klavirista, akordeonista a pedagóg Cezary Paciorek. A veru veľmi symbolicky do poslednej skladby koncertu i večera odbilo 22. hodín na kostolnej veži.

Cezary Paciorek © Patrick ŠpankoCezary Paciorek © Patrick Španko
Tribute to Emil Kowalski © Patrick ŠpankoTribute to Emil Kowalski © Patrick Španko

 

 

2.deň:

V sobotu vystúpil, po kapele tradičného jazzu Boba Jazz Band mladý skladateľ a klavirista Mateusz Gaweda z Krakova, ktorý má sľubnú kariéru ešte len pred sebou, hoci jeho debutový album už bol nominovaný na významnú cenu Fryderyk. Gawedova hra osciluje medzi Oscarom Petersonom a McCoy Tynerom a drží sa globálnej syntézy rôznych inšpirácií, pričom jeho matematické hudobné vízie nie sú ani zďaleka jednoznačné. Veľký priestor v jeho triu (Mateusz Gawęda – klavír, Alan Wykpisz – kontrabas a Grzegorz Pałka – bicie nástroje) dostávajú i kontrabasista Alan Wykpisz a bubeník Grzegorz Palka.

Mateusz Gawęda © Patrick ŠpankoMateusz Gawęda © Patrick Španko
Klaňačka © Patrick ŠpankoKlaňačka © Patrick Španko

S plným až mohutným zvukom prišiel na pódium skvelý saxofonista a pedagóg Maciej Sikala aj so svojím septetom: (Maciej Sikała – tenor saxpfón, Robert Majewski – trúbka a krídlovka, Grzegorz Nagórski – trombón, Tomasz Klepczyński – bas klarinet, Piotr Wyleżoł – klavír, Andrzej Święs – kontrabas a Sebastian Frankiewicz – bicie nástroje). A ten vznikol iba pred rokom. V radoch septeta hrajú známi a skvelí hudobníci poľskej jazzovej scény. Na záver koncertu sme počuli trochu latina, čo roztancovalo prítomné publikum.

Maciej Sikała Septet © Patrick ŠpankoMaciej Sikała Septet © Patrick Španko
Maciej Sikała © Patrick ŠpankoMaciej Sikała © Patrick Španko



Záver sobotňajšieho večera patril formácii EABS – čiže Electro Acoustic Beat Session (Marek Pędziwiatr – klávesy, Vojto Monteur – gitara, Paweł Stachowiak – basgitara a basový moog, Olaf Węgier – saxofón, Jakub Kurek – trúbka, Marcin Rak – bicie nástroje a Spisek Jednego – gramofóny). O tejto formácii sa veľmi pochvalne vyjadrila aj legenda poľského jazzu Michal Urbaniak, ktorý ichj mal ako predkapelu na svojom turné. Na festivale sme počuli kompozície z ich albumu Repetitions – Letter to Krzysztof Komeda. Hudba EABS doslova spôsobila zemetrasenie na poľskej jazzovej scéne – odkazuje síce na tradíciu poľskej jazzovej školy, ale zároveň signalizuje nový prístup k štandardom. V ich hudbe je všetko: swing, soul, rock, jazz-rock, chill out, free jazz, ... Pre mňa osobne to bol vrchol festivalu!

Jakub Kurek © Patrick ŠpankoJakub Kurek © Patrick Španko
EABS © Patrick ŠpankoEABS © Patrick Španko
Spisek Jednego a Paweł Stachowiak © Patrick ŠpankoSpisek Jednego a Paweł Stachowiak © Patrick Španko
Marcin Rak © Patrick ŠpankoMarcin Rak © Patrick Španko

 

 

3.deň:
Otvorenie 3.festivalového večera patrí vždy každý rok laureátovi súťaže Jazz a Blues skupín vo Wroclawi – Jazz nad Odra. Osobne ich bol na pódium uviesť umelecký riaditeľ tohto festivalu Leszek Mozdzer. Skupinu Extradition Quintet založili mladí oceňovaní intštrumentalisti: Marcin Janek – saxofóny, Piotr Szlempo – trúbka, s podporou ostaných: Dominik Kisiel – klavír, Pawel Urovsky – kontrabas a Max Kreft – bicie nástroje. Hrali melodický a energický jazz a ich cenou v spomínanej súťaži bolo vlastne toto vystúpenie.

Marcin Janek © Patrick ŠpankoMarcin Janek © Patrick Španko
Piotr Szlempo © Patrick ŠpankoPiotr Szlempo © Patrick Španko

Adam Czerwinski MAP je nové trio (Piotr Lemańczyk – basgitara a kontrabas, Marcin Wądołowski – gitara a Adam Czerwiński – bicie nástroje), ktoré nezabúda na jazz, swing a krásne znejúcu akustickú hudbu. Tvoria ho: dlhoročný spolupracovník Jareka Smietanu a Nigel Kennedyho – bubeník Adam Czerwinski, jeden z najlepších poľských kontrabasistov a basgitaristov Piotr Lemanczyk a vychádzajúca hviezda jazzovej a rockovej gitary Marcin Wądołowski.

Marcin Wądołowski a PiotrLemańczyk © Patrick ŠpankoMarcin Wądołowski a PiotrLemańczyk © Patrick Španko
Adam Czerwiński © Patrick ŠpankoAdam Czerwiński © Patrick Španko


Adam Wendt Acoustic Set feat. Laura Cubi Villena (Laura Cubi Villena – spev, Adam Wendt – saxofón, Paweł Zagańczyk – akordeón a Konrad Źolnierek – kontrabas) – je pôvodný projekt Adama Wendta, ktorý vynašiel neobvyklú kombináciu saxofónu, akordeónu a kontrabasu, ktoré tvoria základ pre fascinujúci hlas španielskej speváčky Laura Cubi Villeny. Ich hudba je inšpirovaná tangom, španielskou hudbou a jazzom, ako aj dielami Astora Piazzollu a Richarda Galliana. Kapela má dva dobre verejnosťou i kritikou prijaté albumy. S latinsko-americkými náladami si publikum okamžite potykalo a prídavok musel byť!

Adam Wendt Acoustic Set © Patrick ŠpankoAdam Wendt Acoustic Set © Patrick Španko
Laura Cubi Villena © Patrick ŠpankoLaura Cubi Villena © Patrick Španko

Záver celého Sopot Molo Jazz Festivalu 2018 patril zoskupeniu Eryk Kulm Quintesence (Rasul Siddick – trúbka a gitara, Marcin Kaletka – tenor a soprán saxofón, Michał Szkil – klavír, Michał Jaros – kontrabas a Eryk Kulm – bicie nástroje) – čo je projekt vynikajúceho bubeníka, absolventa slávnej Berklee College of Music, Eryka Kulma. Ten sa po 15 rokoch v USA vrátil aby založil skupinu Quintessence, kde postupne hrali: Henryk Miśkiewicz, Leszek Możdżer, Piotr Wojtasik, Maciej Sikała, Wojciech Karolak, Robert Majewski, Andrzej Jagodziński i Piotr Baron. Bol to dôstojný záver celého troj-dňového festivalu, ktorý je viac ako skvelou prehliadkou poľského jazzu!

Eryk Kulm Quintessence © Patrick ŠpankoEryk Kulm Quintessence © Patrick Španko
Eryk Kulm © Patrick ŠpankoEryk Kulm © Patrick Španko