“V jazze je veľmi dôležité hľadať si vlastnú cestu a snažiť sa priniesť niečo svoje, autentickejšie.“ 02.07.2024
Piotr Lemańczyk (* 1970) patrí bez pochýb k špičke európskeho jazzu! Jeho meno sa spája s virtuozitou a originalitou, pričom vo svete jazzu a kontrabasu, si vytvoril miesto ako jeden z popredných poľských hudobníkov. Lemańczykova cesta k hudbe sa začala v mladom veku, živená vášňou, vďaka ktorej sa z neho vyvinula impozantná osobnosť na medzinárodnej jazzovej scéne. Do povedomia sa dostal pre svoju technickú zdatnosť, expresívnu hru a schopnosť hladko a organicky spájať rôzne hudobné štýly. Etablovaný jazzman spolupracoval s mnohými významnými menami ako: Walter Smith III, Jerry Bergonzi, Seamus Blake, Dave Kikoski, Mike Stern, Tim Hagans, Brian Melvin, Gary Novak, Avishai Cohen, Soweto Kinch, Leszek Możdżer, Zbigniew Namysłowski a mnoho ďalších. Lemańczykov príspevok k jazzu sa neobmedzuje len na koncertovanie. Je tiež plodným skladateľom, ktorého diela sa vyznačujú pestrými melódiami a komplexnými harmonicko-rytmickými vrstvami. Jeho skladby často odrážajú pochopenie možností kontrabasu a basgitary, čím posúva tieto nástroje do nových výrazových polôh. Jeho oddanosť svojmu remeslu spojená s jeho neúnavnou snahou o hudobnú dokonalosť naďalej inšpiruje publikum aj nových mladých hudobníkov. V exkluzívnom rozhovore nám priblížil svoje najnovšie projekty, chystané albumy a hudobné túžby.
* Aké to bolo nahrávať s Jerrym Bergonzim? Zobrali ste si z tohto stretnutia nejaké cenné ponaučenie?
Piotr Lemańczyk: “Každé nahrávanie je dôležitou lekciou. Učíme sa ako počúvať a chápať hudobný prejav našich spoluhráčov vo veľmi špecifických a odlišných prostrediach. Ešte musíte zobrať na vedomie aj to, že tieto nahrávky s nami zostanú až do konca sveta. Ale nahrávanie s Jerrym bolo niečo výnimočné! Je to skvelý hudobník. Počúval som jeho rady, keď mi rozprával na čo si on dáva pozor. Nahrali sme album a odohrali päť koncertných turné. Každé stretnutie s Jerrym je veľkou lekciou.“
* Hrali ste s mnohými skvelými jazzmanmi. Ktoré spolupráce vám utkveli v pamäti ako najvplyvnejšie? Máte nejaké špeciálne chvíle alebo spomienky?
PL: “Kedysi som hrával turné s Dave Kikoski Triom - s Garym Novakom na bicích a ja na kontrabase. Stráviť dva týždne s takýmito hudobnými velikánmi bol úžasný zážitok. V tomto období a na tomto turné som pochopil, že v jazze je veľmi dôležité hľadať si vlastnú cestu a snažiť sa priniesť niečo svoje, autentickejšie. Je to oveľa dôležitejšie ako hranie sa so schémami alebo kopírovanie iných. Moje posledné nahrávanie sa uskutočnilo v januári 2024 v New Yorku. Nahrávali sme s Mikeom Sternom a Leni Stern v Spin Studio. Bolo mi veľkým potešením nahrávať s takým úžasným tímom na tomto mieste, kde nahrávali tí najlepší jazzmeni. Cítil som sa úžasne.“
* Máte novú spoluprácu s Mikeom a Leni Sternovými. Ako tento projekt začal? Čo je najviac inšpirujúce na hraní s Mikeom?
PL: “Chcel som pozvať Mikea na festival Kartuzy Jazz Bass Days, ktorý organizujem. Mikea som oslovil, aby hral ako hosť s našou kapelou. Dlho sme čakali na odpoveď, ktorá neprišla. Po niekoľkých mesiacoch sme sa pýtali znova. Požiadal nás o nahrávky. Po nejakom čase súhlasil a poslal svoje noty. Odohrali sme teda dve turné, asi 20 koncertov a plánujeme ďalšie. Nahrali sme spolu album, ktorý som už spomínal. Mike venuje veľkú pozornosť detailom a je náročný. Veľa cvičí, rád hrá jazzové štandardy a má skvelú formu. Je jedným z tých velikánov, ktorí majú v hudbe svoj osobitý hlas a je veľkou inšpiráciou.“
* Môžete nám povedať viac o vašom projekte Lemańczyk Electric Band and Boost Time?
PL: “Myšlienka Electric Band vznikla počas pandémie. Mal viac času na cvičenie a zvládnutie nového nástroja. Zhromaždil som hudobníkov a začali sa skúšky. Nahrali sme album Boost Time a začali koncertovať. Ďalším vydaním Electric Bandu je album Inherited Dream, na ktorom sa podieľal klavirista Leszek Możdżer. Ide o dva rozdielne projekty odkazujúce na najvýraznejších tvorcov tohto žánru. Sú tu ozveny Allana Holdswortha a Chicka Coreu, Bitches Brew. Toto je veľmi dôležitý album pre rast kapely. Dve piesne obsahujú vokálne kreácie Natalie Capelik Muiangi v kombinácii s kolektívnou a výrazovou improvizáciou kapely.“
* Pracujete na novej hudbe? Pripravujete nejaké nové albumy a projekty?
PL: “Mám niekoľko nových projektov. Prvým je S.E.A. Trio (Dominik Bukowski - vibrafón, Piotr Lemańczyk - kontrabas a Krzysztof Gradziuk - bicie). Premiéra albumu INFLOW sa konala v marci 2024 na festivale Jazz Jantar. Teraz sú pre nás dôležité koncerty. Budúci rok plánujeme turné s hosťom Daveom Douglasom. Druhým projektom je NYC Session Trio (Rafał Sarnecki - gitara, Piotr Lemańczyk - 6-strunová basgitara a Adam Golicki - bicie). Album vyjde túto jeseň. Táto zostava niekedy sprevádza umelcov ako Mike Stern, Randy Brecker alebo Grażyna Auguścik. Píšem aj hudbu pre svoj nový album, ale je to ešte len v ranom štádiu.“
* Poľská jazzová scéna je podľa mňa veľmi živá a silná. Čo by ste povedali na poľskú jazzovú scénu? Ako sa zmenila odkedy hráte?
PL: “Áno, máte pravdu. Máme veľa mladých, nádejných hudobníkov, ale aj skvelých tvorcov, ktorí sú v popredí v ovplyvňovaní toho, čo robíme, ako napríklad Tomasz Stańko, Zbigniew Namysłowski, Zbigniew Seifert, Michał Urbaniak, Krzysztof Komeda, Jan Ptaszyn Wróblewski. Mám však dojem, že niekedy pre mladších hudobníkov sú elektronika a moderné prvky dôležitejšie ako užitočnosť tradície alebo histórie. V každom prípade máme skvelú hudbu, o ktorú sa môžeme podeliť so svetom.“
* Akú veľkú má jazz popularitu v Poľsku? Dokáže sa niekto uživiť len hraním jazzu?
PL: “Nie je ľahké uživiť sa len hraním jazzu v Poľsku, alebo pravdepodobne kdekoľvek na svete. Som tiež session hudobník a viem sa prispôsobiť rôznym štýlom. Myslím, že ak ste kreatívni, všestranní a pracovití, budete v pohode.“
* Ste vynikajúci hráč na basgitare a kontrabase. Kde sa cítite viac doma, na kontrabase alebo basgitare? Premýšľate na každom rozdielne?
PL: “Mám rád kontrabas a basgitaru rovnako. Každý z nich má iné vlastnosti. 6-strunová basgitara najlepšie dopĺňala a vyzdvihovala moje terajšie aktivity. Skúmaním jej zvuku som výrazne rozšíril možnosti svojho umeleckého vyjadrenia. Môj hudobný svet sa stal zaujímavejším. Snažím sa však na hudbu nepozerať cez optiku nástroja, ale skôr na to, čo do hudby prináša. Nástroj je vždy len nástroj.“
* Aký je váš vzťah ku klasickej hudbe? Na albume Chamber Avenue je veľa klasických inšpirácií a pocty osobnostiam klasickej hudby. Ako ste sa dostali k tomuto projektu?
PL: “Chamber Avenue je celý koncept vynikajúceho poľského gitaristu Marcina Wądołowského. Som nesmierne šťastný z tohto pozvania, pretože je to skvelý album. Na Marcinových skladbách a skečoch sme pracovali ako duo. Nakoniec Marcin pridal časti sláčikového kvarteta a vošli sme do štúdia.“
* Okrem tradičných vplyvov ako mainstreamový jazz a vážna hudba pracujete s rapom, hip-hopom, fusion a modernými prvkami. Kedy ste sa začali viac otvárať všetkým týmto rôznorodým štýlom? Čím to obohatilo vaše hranie?
PL: “Hudba je pre mňa prirodzený svet. Nikdy som sa nechcel obmedzovať a hrať jedným štýlom. Vždy som mal to šťastie, že som na pódiu stál so všestrannými hudobníkmi alebo takými, ktorí boli vo svojom odbore mimoriadne zruční. Vždy som obdivoval hudobníkov, ktorých hudobná cesta viedla cez rôzne štýly a kultúry ako napr. Wayne Shorter, Chick Corea, Pat Metheny, Miles Davis, John Patitucci či Joe Zawinul. Niekto raz povedal, že pre hudobníka je najdôležitejšie hrať s ľuďmi, ktorí sú lepší ako oni sami, a v tom je asi to bohatstvo.“
* Očividne radi transformujete jazzové idiómy do rôznych eklektických kontextov. Kam sa podľa vás bude jazz uberať v budúcnosti? Ako vnímate vývoj jazzu? Čo je pre vás jazz?
PL: “O budúcnosť dobrej hudby vrátane jazzu sa nebojím! Všetci sme vo víre veľkých zmien. Vznikajú nové koncepty, nápady, technológie a svet nestojí. A to je skvelé. Musíme mať na pamäti, že diela Bacha, Chopina a Stravinského sa stále hrajú vo veľkých koncertných sálach a v múzeách obdivujeme sochy od Myrona a Polyklita. Rovnako je to aj s jazzom. Ak si pamätáme, kto sme a pestujeme svoju vlastnú kultúru a dedičstvo, vždy budeme môcť svetu ponúknuť niečo zaujímavé. Jazz je pre mňa taká kuriozita.“
* Čo je pre vás ako hudobníka najdôležitejšie?
PL: “Krása a poctivosť mystického umeleckého vyjadrenia.“
* Bolo pre vás ťažké nájsť svoj štýl?
PL: “Neviem, či mám svoj vlastný štýl. Je to veľmi ťažké a nie každý ho môže mať. Viem, že moja hudba má individuálny nádych a je veľmi osobná.“
* Ako pristupujete ku kompozícii?
PL: “Nemám žiadny špeciálny prístup. Niekedy ma niečo napadne, keď cvičím. Inokedy mi príde na um nejaký koncept alebo si sadnem za klavír a pokúsim sa niečo napísať. Skladanie nepovažujem za intelektuálne cvičenie a nepraktizujem ho každý deň. Namiesto toho čakám na ten výnimočný okamih.“
* Počas svojej kariéry ste hrali vo veľmi rôznorodých zostavách. Je niečo, čo by ste ešte chceli vyskúšať?
PL: “Chcel by som napísať koncert pre basgitaru, kontrabas a orchester, ale momentálne nemám dosť času.“
* Aké sú tvoje plány na najbližšie obdobie?
PL: “Netrpezlivo čakám na vydanie albumu NYC Session Trio a koncerty s našou hudbou. Okrem toho sú plánované koncerty v Kanade, USA, Číne a Európe. Už sa neviem dočkať!“
* Ďakujeme za rozhovor!