Jazzahead! 2023 už v plnej sile !!!

Jazzahead! 2023 už v plnej sile !!!
Vchod na veľtrh © Patrick Španko

27. - 30.4.2023, Bremen, D   10.05.2023

Po dlhšej odmlke sa jazzoví priaznivci, hudobníci, kluby a festivaly, agentúry a vydavatelstvá radujú, nakoľko tento rok sa nám vrátil v plnej sile významný festival Jazzahead!. Predošlé roky sprevádzali rôzne obmedzenia, či úplne zrušenie podujatia v podobe online priestoru. Avšak 17. ročník sa už niesol v duchu exkluzívneho jazzového veľtrhu, tak ako sme naňho zvyknutí a Brémy sa mohli zase raz stať na niekoľko dní významnou jazzovou metropolou. Jazzahead! veľtrh a festival 2023 vo štvrtok oficiálne otvoril trubkár Till Brönner, jedna zo skutočných hviezd nemeckého jazzu. Všetko sa však nevrátilo do starých koľají a festival postupne vstupuje do novej éry. Jednou zo zmien bolo zrušenie rozdelenia dní na európske zoskupenia, kapely hosťujúcej krajiny, nemecké a zámorské zoskupenia. Formácie síce spadali už do zaužívaných koloniek, no dramaturgovia sa rozhodli pre tento ročník ich premiešať spolu, takže každý deň si poslucháči mohli vychutnať kapely zo všetkých kútov sveta.

Uli Beckerhoff © Patrick ŠpankoUli Beckerhoff © Patrick Španko
Peter Schulze © Patrick ŠpankoPeter Schulze © Patrick Španko

Keď už hovoríme o formáciach a novinkách festivalu, tento ročník priniesol ešte jednu veľkú zmenu a to novú kategóriu projektov na objednávku festivalu. Nakoľko hosťujúcou krajinou bolo domáce Nemecko, festival sa rozhodol dať dôraz na medzinárodnosť a pestrosť jazzu naprieč krajinami, preto oslovil nemeckých hudobníkov žijúcich v zahraničí, aby zostavili medzinárodné projekty. Tak vznikli 4. unikátne zoskupenia združujúce nemeckých hudobníkov a spoluhráčov iných národností. Viac o týchto projektoch sa dozviete z chystanej recenzie už čoskoro. Jednou z ďalších veľkých zmien, ktorá výraznejšie zasiahne smerovanie festivalu je odchod doterajších umeleckých riaditeľov, ktorí tu boli od začiatku podujatia - Peter Schulze a Uli Beckerhoff, do dôchodku. V pozícii umeleckého poradcu festivalu ich nahradí hamburgský jazzový žurnalista a rádiový moderátor - Götz Bühler, ktorého už možno poznáte ako moderátora zo Saalfelden Jazz Festivalu. Okrem spominaných zmien, ak máme zhodnotiť veľtrh ako celok, tak sa zdá, že dramaturgia tohto ročníku smerovala viac k experimentálnejšiemu jazzu ako predtým. Umelecká kvalita showcase koncertov sa zdá, že v priemere tento ročník poklesla, no uvidíme, čo prinesie nová dramaturgia ďalší rok. Zároveň zmenami prešli aj výstavné stánky veľtrhu, kde dostali svoje nové miesto a pribudli aj krajiny, ktoré sa jazzového veľtrhu predtým nikdy nezúčastnili ako napríklad Grécko, Rumunsko a Čile.

Götz Bühler © Patrick ŠpankoGötz Bühler © Patrick Španko
Plný dom ... © Patrick ŠpankoPlný dom ... © Patrick Španko

Ak máme sumarizovať veľtrh, tak na ploche 5 000 m² bolo zastúpených celkom 51 krajín. Celkovo bolo zaregistrovaných 1 366 vystavovateľov, čo je o 100 viac ako v minulom roku. Samotná hostiteľská krajina - Nemecko predstavovala (872) účastníkov, Francúzsko (166), Holandsko (163), Belgicko (90), Spojené kráľovstvo (89), Dánsko (85), Taliansko (77), Švajčiarsko (76) a Španielsko (67), USA (77), Grécko (20), Rumunsko (14) a Čile (9). Onedlho sa budete môcť tešiť na zážitky z festivalu v podobe recenzií zo showvaseových vystúpení. Ostáva nám ešte oznámiť, že budúci rok 2024 bude spriateľenou krajinou veľtrhu Jazzahead! – Holandsko. Slávnostné odovzdanie budúcoročnej partnerskej krajine sa konalo v sobotu večer v Kulturzentre Schlachthof, kde nemecká štátna ministerka kultúry Claudia Roth symbolicky odovzdala holandskej veľvyslankyni pre medzinárodnú kultúrnu spoluprácu na ministerstve zahraničných vecí Dewi van de Weerd plátenú tašku ako symbol zahájenia príprav na budúcoročné veľké podujatie. My sa na neho už veľmi tešíme a uvidíme, čo prinesie ďalší ročník s holandskou jazzovou scénou ako hosťom v súčinnosti s novým umeleckým poradcom Götzom Bühlerom.

Claudia Roth a Dewi van de Weerd © Patrick ŠpankoClaudia Roth a Dewi van de Weerd © Patrick Španko
Preplnená sála © Patrick ŠpankoPreplnená sála © Patrick Španko