We Jazz Records, 2024 10.02.2025
Unionen je nové škandinávske jazzové kvarteto, za ktorým stoja nie tak celkom noví jazzmeni. Zoskupenie založila Nórsko-švédska formácia v zložení etablovaných umelcov Ståle Storløkken – klavesové nástroje, Per "Texas" Johansson – saxofóny, klarinety, Petter Eldh – kontrabas, basgitara a Gard Nilssen – bicie nástroje. Ich názov Unionen pochádza z čias spojenia Nórska a Švédska pod jednou monarchiou v rokoch 1814 až 1905. Je to aj symbolika ich vzájomnej jednoty a umeleckého vkladu v kompozíciách. Debutový album zoskupenia Unionen prináša osem autorských skladieb a je kolektívnym dielom. Protagonisti našli vzájomné porozumenie od komponovania až po prácu so zvukom, pričom ich spája zvukomaľba, pestrosť a energia. Unionen ako kolektívne dielo prináša množstvo odlišných štýlov a farieb, ktoré sú však koherentne spracované do jednotného celku. Poslucháčov tak prekvapí pestrý charakter albumu od jemných, intímnych, komorných skladieb až po energickú surovú smršť ovplyvnenú rockovou hudbou. Premenlivou časťou je aj inštrumentácia, ktorá od tradičnej akustickej prechádza aj k vplyvom syntezátorov, elektroniky, či menej používaných nástrojov ako kontrabas klarinet, či anglický roh. Hneď v úvode poslucháča prekvapí zvukomalebná, ambientná kompozícia Ståhlbad, ktorá zaujímavým spôsobom kombinuje estetiku klasickej hudby s elektronikou. Jemnú melódiu klarinetu kontrastne doprevádzajú rôzne elektronické syntezátroy. Tu sa ukazuje detailná a intímna práca so zvukom zoskupenia v mnohých odlišných zvukových vrstvách a textúrach. Veľmi nečakaný zvrat príde v polovici kompozície, kde protagonisti pracujú so zvukom omnoho experimentálnejšie a otvorenejšie. Den Grimme Elling je oproti prvej skladbe ďalším obrovským prekvapením, pretože poslucháč sa z ambientnej elektroniky zrazu ocitne v úplne odlišnom svete moderného jazzového mainstreamu. Protagonisti začínajú, jemne baladicky a cez postupnú gradáciu skončia až v energickom swingu. Ganska Långt Ut På Vänsterkanten vtiahne poslucháča veľmi originálnou estetikou, ktorú dotvára hromový zvuk kontrabasového klarinetu. Zvukomalebné scenérie prechádzajú z modernej filmovej hudby až do elektroniky a futuristickej atmosféry s prímesou etnickej vrstvy dotvorenej flautou. Je to len reflexiou toho, že Unionen sa absolútne nebojí byť otvorený a nekonvenčný. 6983 je doslova prívalová vlna surovej energie a odkazom na rockovú nespútanosť. Atmosféra skladby pripomína skôr energiu a spontánnosť živého vystúpenia. Každá skladba má svoj charakter, naratívny príbeh a je akoby svojbytný ekosystém. Napriek tomu protagonisti dokázali prísť s týmto odvážnym konceptom, ktorý funguje aj ako celok a vytvára ucelenú pestrú mozaiku. Tento úspešný debutový album ukazuje, že protagonisti už majú jasno vo svojom sounde a estetike a prišli na scénu so sebavedomím už vykreovaným štýlom plným melodických, melancholických motívov typických pre škandinávsky jazz. Uvidíme kam sa posunu s ďalším prínosom. Unionen je vynikajúci album mnohých tvári a fantastickej hudby, ktorý ukazuje flexibilitu a muzikalitu špičkového škandinávskeho kvarteta. Ostáva len dúfať, že táto formácia nie je len jedným z mnohých bočných projektov etablovaných umelcov a bude mať svoje pokračovanie.
Hrajú:
Per "Texas" Johansson – tenor saxofón, klarinet, kontrabas klarinet, anglický roh, flauta
Ståle Storløkken – klavír, Fender rhodes, syntezátory
Petter Eldh – kontrabas, basgitara, samplér
Gard Nilssen – bicie nástroje, perkusie