10. a 11.11.2017, DK Šaľa 24.11.2017
Jubilejný 5. ročník jazzového festivalu Džezáky Šaľa 2017 sa konal opäť v Domu kultúry v Šali, v Bábkovej sále. Myslím si, že v šali je stabilné jazzové publikum, ktoré navštevuje tento spomínaný jazzový festival a každoročne sa naň teší. Takmer plná sála fandila dvom vystupujúcim skupinám každý večer a všetky formácie boli slovenské. Dramaturgia ponúkla jazzové talenty, ale aj prefesionálne kapely s top úrovňou.
Celý festival otvoril zvolenský gitarista Peter Palaj, ktorého jazzové začiatky sú späté s menami Robert Ragan a Klaudius Kováč. V roku 2008 na súťaži Nové tváre slovenského jazzu získal cenu Objav roku a v súčasntnosti študuje jazzovú interpretáciu na JAMU v Brne po vedením Davida Dorůžky a Viléma Spilku. Palaj aj so svojím kvartetom (Martin Konvička – klávesy, Robert Ragan Jr. - kontrabas a Marián Ševčík – bicie nástroje) predviedol program pozostávajúci z vlastných kompozícií a štandardov. Veľmi príjemné a pohodové otvorenie celého festivalu a sympatický výkon Palaja ho posúvajú do kategórie mladých talentov, ktoré už čakajú na svoju veľkú príležitosť!
Záver prvého festivalového večera obstarala naša najexportnejšia jazzová formácia AMC Trio z Prešova s excelentným americkým trubkárom Michaelom Patches Stewartom. AMC Trio posilneneé o klávesistu Petra Kočiša a už stabilného štvrtého členia tria gitaristu Samuela Marinčáka predviedla svoj štandartne výborný výkon, založený na skvelých vlastných kompozíciách, ktoré sú plné krásnych melódií. Prítomné publikum bolo ohromené a potešené predvedenými výkonmi a celkovou viac ako len príjemnou atmosférou. Takisto sme počulu dokonalú zohranosť, i v novej nekompromisnej kompozícii Face to race, ktorá pojednáva o konzumnom spôsobe života a mala svoju svetové premiéru práve v Šali. Skvelé!
Druhý festivalový deň otvárala formácia, ktorú viedol gitarista Nikolas Béreš z Liptovského Mikuláša. S hudbou sa stretal odmalička, ale až v 14-tich to s ňou začal myslieť vážne. Počas štúdia na konzervatóriu J.L.Bellu v Banskej Bystrici sa mu zapáčil jazz, v ktorého študovaní pokračoval pod vedením Klaudiusa Kováča. Neskoršie ho hudobné kroky zaviedli na štúdium až do Berlína na prestížnu Hochschule Hanns Eislera, kde v komisii sedel aj jeho budúci profesor Kurt Rosenwinkel. V Šali sa Nikolas predstavil s rodinnou kapelou, pretože na gitare hral jeho otec, strýko na basgitare a krstný otec na bicích. Počuli sme samé prevzaté skladby (Lee Ritenour, Pat Metheny, Wayne Shorter, Chick Corea, Miles Davis, Paquito D´Rivera), ale i prídavok od Georga Bensona. S menej decibelmi i ubratým hallom by koncert vyznel lepšie.
Záver celého festivalu mala opäť v rukách prešovská formácia – Inside Group gitaristu Peci Uhera, ktorý založil toto inštrumentálne trio v roku 2012 a hudobná orientácia je na fusion music a jazz-rock. Vlani kapela vydala druhý album One and Zero a úspešne brázdi slovenské jazzové festivaly s originálnymi skladbami. Moderný našliapaný fusion music, využívajúci elektronické efekty viac ako vhodne vytváral aj Ján Kopčák, ako stály hosť tria, svojím mohutným zvukom tenor saxofónu. Krásne vygradovaný nielen koncert, ale i celý festival, ocenilo aj publikum, ktoré chcelo viac prídavkov ako len jeden! Vzácne vyvážená dramaturgia Ruda Kuklovského, ktorý festival Džezáky Šaľa aj organizuje, dala voľný priechod pozitívnej energii z každého koncertu, najviac však oboch prešovských. Nádherný záver celého festivalu a standing ovations! Palec hore!