jazzman# 48600999

FREE TENORS V ŠAHÁCH !!!

13.4.2013,Villa Romaine, Šahy
18.04.2013

FREE TENORS

Aj v malých mestečkách môže byť zaujímavý jazzový život. Skvelým príkladom toho bolo sobotňajšie vystúpenie Free Tenors v Šahách. Na tenor saxofóny hrali: Harry Sokal (A), Bernard Wiesinger (A) a Ondřej Štveráček (CZ) s rytmikou Tomáš Baroš (CZ) - kontrabas a Marián Ševčík (SK) - bicie nástroje. Harry Sokal už v bol v tomto osemtisícovom meste pred siedmymi rokmi s Pavlom Bodnárom, takže sme mohli porovnávať. Harry Sokal sa netají tým, že najväčší vplyv na neho malo jeho dlhoročná  TOMÁŠ BAROŠ  hra s Art Farmerom. Typické pre jeho hru je aj dobré rytmické cítenie a jemná melanchólia typická aj pre rakúskych hudobníkov.

Free Tenors prišli znovu s repertoárom prevažne na bebopových základoch. Popri známych kompozíciách ako McCoy Tyner: Passion Dance a „Červené jabĺčko vo vrecku mám“ (ľudová) hrali aj 15/4-ový experiment Harry Sokala. Zaujímavosťou bolo, že v Sokalovej skladbe vynikla najmä živá, technická improvizácia Ondřeja Štveráčka, ktorý vynikal  MARIÁN ŠEVČÍK  aj v ostatných skladbách. Free Tenors zostava bez harmonického doprovodu chcela mať voľnosť v improvizácii. Mohli sa spoliehať na dobre šlapajúcu rytmiku Mariána Ševčíka a Tomáša Baroša. Napriek tomu, že to nie je zohratá skupina, saxofonisti sa pekne stretli v komponovaných témach. Najčastejšie používali „hru“ podávania si začatej melódie na dokončenie druhému. Atmosféra v reštaurácii „ Villa Romaine“ sa ku koncu stupňovala, takže majstri tenoru pridali pár populárnejších  ONDŘEJ ŠTVERÁČEK  bebopových odrhovačiek, kde prekvapivo bolo počuť ešte viac súhry medzi nimi. Na záver patrí poďakovanie Mariánovi Ševčíkovi, za projekt a Pavlovi Makovínyimu za organizáciu ich vystúpenia v Šahách.

viac fotiek  Pavol Srna