jazzman# 48843206

OPEN JAZZ FEST 2010 - SUBTONE !!!

30. júl, Zelená Voda pri Novom Meste nad Váhom
19.08.2010

SUBTONEMagnus Schriefl - trúbka, Malte Duerrschnabel – altsaxofón a flauta, Florian Höfner - klavír, Andreas Kurz - kontrabas a Peter Gall - bicie nástroje.

Subtone je jedna z najzaujímavejších a nádejných jazzových kapiel, ktorá si utvorila stabilné miesto na európskej scéne. Od svojho založenie v Berlíne odohrali už množstvo vystúpení (Bohemia Jazz Fest, Jazz Baltica) a stali sa pojmom. Od septembra 2010 majú naplánované turné po Južnej Amerike.

Hrajú v klasickom obsadení, ale vytvorili si vlastný, od klišé na míle vzdialený a jedinečný zvuk. Ako sami pred vystúpením povedali, ich štýl je ťažko definovateľný. Skúsme ale aspoň pokus o krátky  MAGNUS SCHREIFLpopis. Raz hrajú groove, inokedy vedú priam polyfonické hlasy ako v klasickej hudbe a avantgardných pasáží by sa tiež našlo mnoho. Raz rozkúskovávajú frázovanie, spoločne s motívmi (čím sa stráca ťah), inokedy gradujú kompozíciu, aby nakoniec poslucháč pocítil dlho zadržiavanú hudobnú energiu. Používajú neštandardné a zaujímavé harmónie a každý hráč razí vlastnú a originálnu hru na svojom nástroji. Nečakané rozvíjanie tém alebo zvraty v skladbe donútia diváka rozmýšľať a zamyslieť sa nad tým, čo vlastne počuje. Aj preto je hudba Subtone niekedy ťažko stráviteľná.

Jazzový kvintet z Berlína prišiel zahrať vlastný, moderný MALTE DUERRSCHNABELa ťažko definovateľný jazz. Bola to hudba plná kontrastov a paradoxov. Neviem čím to bolo, ale na koncerte táto originalita na mňa nezapôsobila. Počul som od nich zopár nahrávok, ktoré ma zaujali, ale priamo na Open Jazz Feste ich hudba prešla pomimo mňa. Aj napriek tomu by som Subtone nehodnotil negatívne a definoval ich ako originálnu a odvážnu mladú generáciu jazzových hudobníkov, ktorí by nemali tak ľahko zapadnúť prachom. Lebo invencie majú na rozdávanie.