jazzman# 48730850

VIENNA ART ORCHESTRA V ARENE !!!

12.november, 2007, divadlo Arena, Bratislava
19.11.2007

VIENNA ART ORCHESTRAPo tom, ako som nedávno zviedol recenzentský súboj s trojalbumom VIENNA ART ORCHESTRA - 30 YEARS, 3 CD, American Dreams, European Visionaries, Visionaries & Dreams (pozri recenziu: http://www.skjazz.sk/zobraz/1168), som bol na ich koncert, zameraný na témy z tohto trojalbumu, naozaj zvedavý. A orchester prekonal všetky moje očakávania. Koncert bol naozaj vynikajúci. Zvuk a frázovanie tohto big bandu je ako najlepšie francúzske víno. Zachutí každému, ale len ten kto ho vie oceniť v jeho harmonickej elegantnej komplexnosti, zažije ozajstnú chuťovo-estetickú extázu. V prípade VAO je tá extáza zvukovo-estetická. Až tu, naživo, som pochopil, akú eleganciu tento najnovší  MATHIAS RÜEGG + VAOprojekt Mathiasa Rüegga (1952) v sebe ukrýva. VAO hrali v bratislavskej Aréne hudbu s CD American Dreams, kde témami sú portréty dávnych hollywoodskych femmes fatales (napr. Grace Kelly, Ava Gardner, Marilyn Monroe, atď.). Všetko harmonicky ladilo a zapadalo do seba: biela obuv, čierne obleky a biele košele hudobníkov, kultúra ich správania na pódiu, nasvietenie pódia, vynikajúca čiernobiela video projekcia, zaujímavý zjav, oblečenie a decentné vystupovanie charizmatického Rüegga počas dirigovania orchestra, premyslený spôsob stavania sól jednotlivých sólistov aj vynikajúci zvuk v sále. Užívali sme si vrcholnú aristokratickú eleganciu. Skladateľskú,  HARRY SOKALaranžérsku a inštrumentálnu. Hviezdni muzikanti postupne predstupovali pred orchester v spravodlivo rozvrhnutých sólach, medzi ktoré dokonalo zapadlo vystúpenie vynikajúcej speváčky Anny Lauvergnac. Napriek tomu, že špičkové boli všetky sóla (!) osobne sa mi veľmi páčil náš trubkár Juraj Bartoš a saxofonista Harry Sokal, ktorý to s Rüeggom vo VAO ťahá od samého začiatku. Perfektné!

VAO - celoživotné dielo Mathiasa Rüegga - svetoznámy orchester zložený z legiend európskeho jazzu, pokračuje vo svojej tridsaťročnej púti s nevídanou eleganciou a príťažlivou sviežou modernosťou ukrytou v tradičnom swingovom háve pätdesiatych rokov.  JURAJ BARTOŠ + VAORüegg stále nachádza nóvum v priestore, ktorý sa zdá byť už vyčerpaný a na svojej umeleckej ceste rozhodne neprešľapuje na mieste. Klobúk dole pred týmto vynikajúcim umelcom!