jazzman# 48731836

THE CLAYTON - HAMILTON JAZZ ORCHESTRA !!!

30.október, Wiener Konzerthaus, Viedeň, Rakúsko
13.11.2007

CLAYTON-HAMILTON JAZZ ORCHESTRADynamicky swingujúci západo-americký orchester pod vedením troch velikánov súčasného jazzu sme mali koncom októbra možnosť vidieť na Československom jazzovom festivale v Přerove a na vystúpení v Konzerthause vo Viedni. Zatiaľ čo na Morave zažili Američania strhujúce privítanie miestnym hudby - chtivým publikom, vo Viedni čelili pozorným ušiam kultivovaných a náročných poslucháčov. V obidvoch prípadoch však uspeli a tešili sa dlho trvajúcemu aplauzu. A to nielen vďaka skvelým výkonom jednotlivých hráčov, ale aj citlivej dramaturgii dirigenta a aranžéra v jednej osobe Johna Claytona.
Pripomeňme, že orchester Clayton – Hamilton Jazz Orchestra JOHN CLAYTON(CHJO), hrdo sa hlásiaci k tradíciám bigbandov Dukea Ellingtona a Counta Basieho, vznikol v polovici 80-tych rokov. Založili ho kontrabasista, skladateľ a aranžér John Clayton, jeho brat, saxofonista Jeff Clayton a bubeník Jeff Hamilton. John Clayton, ktorý má dnes za sebou úchvatnú hudobnú kariéru nielen v popredných jazzových telesách, ale aj ako šéf kontrabasovej sekcie Amsterdamskej filharmónie, vtlačil tomuto orchestru asi najvýraznejšiu pečať – ako aranžér a skladateľ. Jeho orchestrácia dodáva mnohým známym štandardom i pôvodným skladbám nečakané rozmery a jednotlivým hudobníkom (všetci sú skvelí až vynikajúci sólisti) umožňuje JEFF CLAYTONzaskvieť sa v tom najlepšom svetle. Swing je ústredným motívom tohto vo svete mimoriadne žiadaného súboru, obrovská dynamika a unikátny zvuk sólovo zdatných špičkových hudobníkov robí zase z CHJO nezameniteľný originál. Zjavné je to nielen pri interpretácií orchestrálne hutných a rýchlych skladieb, ale aj v pomalých a baladických kúskoch, v ktorých Clayton citlivo kombinuje zvuk jazzového tria s bigbandom.
Kontrast a dynamika sú najsilnejšie rysy orchestra, ktorý vie zároveň nesmierne precítene interpretovať známu Ellingtonovu skladbu Mood Indigo, či Monkovu ´Round Midnight. Jeff Clayton (na zozname hviezd, s ktorými nahrával a vystupoval JEFF HAMILTONje aj Stevie Wonder, Gladys Knight, Kenny Rodgers, Michael Jackson, Patti LaBelle, či Earth, Wind & Fire) sa zaskvie ako sólista napríklad v skladbe Bennyho Cartera Souvenir. K slovu sa však v priebehu koncertu dostanú všetci hudobníci – napríklad mimoriadne suverénny be-bopový saxofonista Charles Owens, hrajúci o.i. aj na dvoch saxofónoch naraz (hral aj s Buddym Richom) alebo jeho kolega Ricky Woodard (s úžasným sólom v skladbe Georgia), tak ako všestranný a v USA ocenený hudobník a publicista - trombónista George Bohanon, trubkári Bijon Watson, Clay Jenkins (uznávaný aranžér), Gilbert Castellanos, Sal Cracchiolo a James Ford. A takisto aj talentovaný mladý JOHNklavirista Tamir Hendelman (v zákulisí přerovského festivalu veľmi chválil speváka Dana Bártu), či nenápadný, brilantný a ešte mladší gitarista Graham Dechter. Sólovo zdatný, technicky dokonalý a výnimočne presný bubeník Jeff Hamilton (hral s Rayom Brownom, Oscarom Petersonom, či Montym Alexanderom) dáva kapele nielen vždy správne tempo, ale aj mimoriadne originálny sound.
Tento orchester je naozaj – ako o ňom písali v istom americkom denníku – jednou nohou v tradícii a druhou v budúcnosti. To cítiť najmä v aranžmánoch takých notoricky známych štandardov ako: On The Sunny Side alebo Georgia, ktoré znejú v podaní CHJO mimoriadne originálne TAMIR HANDELMANa novo. Ale počuť to bolo aj v medley skladieb Theoloniusa Monka (CHJO ho hral iba vo Viedni - s ohľadom na miestne náročné publikum), kde sa zaskvel Jeff Hamilton, hrajúci v tomto prípade nielen paličkami a metličkami, ale aj rukami( na ním propagovanej americkej značke bicích Remo). John Clayton – napriek tomu, že väčšinu času sa venuje iba aranžovaniu a dirigovaniu, sa v dvoch troch skladbách predstavil publiku aj ako stále zdatný sólista na kontrabase (napríklad v Nature Boy Miltona Jacksona), dopĺňajúci sa s kontrabasistom Christophom Lutym (ktorý bol v 90-tych rokoch práve jeho žiakom).
Niet sa čo čudovať, že Clayton - Hamilton Jazz Orchestra GRAHAM DECHTERje najčastejším sprievodným orchestrom speváčky Diany Krall: profesionalita tohto súboru na strane jednej a „otvorenosť vynikajúcej jazzovej speváčky a hudobníčky“ (citát Johna Claytona) na strane druhej, sa navzájom priťahujú ako magnet. The Clayton - Hamilton Jazz Orchestra je však najlepšie počuť tak, ako sme ho počuli a videli my v októbri tohto roku v Přerove a vo Viedni. Návšteva koncertu CHJO by však mala byť povinnou pre všetkých žiakov hudobnej výchovy! Jazz tohto formátu treba totiž počuť a zažiť naživo - na vlastnej koži. Přerovčanom a Viedenčanom máme teda čo závidieť.

viac fotiek  Jaroslav ROZSÍVAL