jazzman# 48605706

SOPOT MOLO JAZZ FESTIVAL - PIATOK !!!

4.8.2017, Molo, Sopot, PL
14.08.2017

NAXOS ORCHESTRA  Ako som už v úvode spomínal, Sopot Molo Jazz Festival 2017 som sa rozhodol navštíviť, pretože z 12 vystupujúcich formácií za tri dni, bolo 11 z Poľska! Festival a jeho 21. ročník otvorila domáca formácia Orkiestra Naxos, ktorý založil a vedie syn gréckych politických utečencov Milo Kurtis (* 1951). Hrá na rôznych etnických nástrojoch z celého sveta, najmä perkusívnych, ale i dychových.  MILO KURTIS  Je multiinštrumentalista a takisto aj hlavným autorom repertoáru, na ktorý má silný vplyv India, po melodickej i rytmickej stránke. 8-členný orchester Naxos bol viac ako len príjemným otvorením festivalu. Bol to farebný úrodný dážď.

MOUNT MEANDER  Už v piatok, prvý festivalový deň, sme si mali možnosť vypočuť aj medzinárodnú zostavu s názvom Mount Meander – čo je projekt absolventov Konzervatória v Kopenhagene (Kodani). Individuálne všetci štyria členovia spolupracovali s takými menami ako: John Tchicai, Mat Maneri, Lotte Anker, Andrew D'Angelo, Adam Ru-dolph, Sidsel Endresen, Kresten Osgood, Randy Peterson, Frank Gratkowski a iní. Doménou tohto Lotyšsko-nemecko-poľsko-dánskeho kvarteta sú pomalé, melancholické kompozície, pod ktoré sú podpísaní všetci členovia kapely. Ide o vzájomnú a kontinuálnu konverzáciu  KLAŇAČKA  všetkých štyroch hudobníkov, kde je dostatok priestoru na všetky nuansy a vyhrávky každého člena zoskupenia. Dokonca škrekot čajok pôsobil veľmi integrujúco v niekoľkých skladbách. Poľsko tu reprezentoval Tomo Jacobson, syn jedného z organizátorov a dramaturgov festivalu Marcina Jacobsona.

KRYSTYNA STANKO  Speváčka, gitaristka a jazzová pesničkárka Krystyna Stanko, so svetoznámym poľským trubkárom má spoločné iba meno, priniesla na Molo pohodu, farebnosť a všemocné kúzlo bossa novy. Krystyna prišla predstaviť svoj najnovší album Novos Anos, ktorý otvára slávna Dindi A.C.Jobima a týmto songom začala aj svoje vystúpenie. Pridala notoricky známu One Note Samba, ktorú si pospevovala už väčšina prítomných a nálada už bola vynikajúca. Krystyna pridala ešte Afro Blues či ako prídavok Corcovado. V radoch jej kvinteta hrajú vynikajúci hudobníci: Dominik Bukowski – vibrafón,  KRYSTYNA STANKO QUINTET  Piotr Lemańczyk – kontrabas, Marcin Wądołowski – gitara a syn Mikołaj Stańko – bicie nástroje. Koncert plný pozitívnych emócií iba potvrdil, že Krystyna patrí k najlepším a najpopulárnejším jazzovým speváčkam v Poľsku a že pozvať ju, bol vynikajúci dramaturgický ťah!

PAWEL KACZMARCZYK  Na záver prvého festivalového večera vystúpil jeden z najlepších poľských klaviristov Pawel Kaczmarczyk so svojím Audiofeeling Triom: Kuba Dworak – kontrabas a Dawid Fortuna – bicie nástroje. 33-ročný Kaczmarczyk je v plnom rozkvete tvorivých síl, svoje trio má personálne stabilizované a jeho kompozície sú pre poslucháča viac ako len zaujímavé. Pawel totiž neustále hľadá nové kontexty v hudbe a v jeho kompozíciách sa odrážajú jeho skúsenosti a zrelosť. Táto moderná improvizovaná hudba na najvyššej úrovni, Pawel ponúkol skladby z albume Something personal, je poslucháčsky  P.KACZMARCZYK AUDIOFEELING TRIO  atraktívna, strhujúca, plná farebných impresií. Pawel dokázal vtipne a umne zakomponovať aj kostolný zvon, ktorý o 22. hodine zaznel, do svojej hudby ako dialóg s ním. Prídavok ponúkol filmovú hudbu z ostatného albumu Wars & Kaper – DeconstructiON. Nádherný záver prvého festivalového večera!