jazzman# 48596603

SOPOT MOLO JAZZ FESTIVAL 2017 – ÚVOD !!!

4. - 6.8.2017, Molo Sopot, Sopot, PL
13.08.2017

SOPOT MOLO JAZZ FESTIVAL  Poľsko, náš severný sused, má jazzovú hudbu pevne integrovanú ako súčasť hudobnej kultúry! A nielen posledné desaťročia, ale "odjakživa". Preto sa nemožno čudovať, že prvým jazzovým festivalom sa Poľsko mohlo pochváliť už v roku 1956. Prímorské Sopoty zorganizovali Sopot Jazz Festival a vystupovali na ňom známe vtedajšie osobnosti poľskej jazzovej scény: Krzysztof Komeda, Jan  ATMOSFÉRA  Ptaszyn Wróblewski a iní. O rok bol druhý ročník a potom "festival zobrali" do Varšavy, kde v roku 1958 vznikol festival Jazz Jamboree. Jazzový festival v Sopote oživila partia nadšencov v roku 1996 a teraz sa konal jeho 21. ročník.

Trojdňový festival Sopot Molo Jazz Festival sa konal 4. až 6. augusta 2017 na Mole, v prekrásne časti hlavnej promenády v meste, a zastaviť a vypočuť si niektorú zo  SPRIEVOD  štyroch jazzových skupín počas každého festivalového večera mohol ozaj každý. Vstup na tento festival je totiž zadarmo! Kto šiel len tak okolo a zastavil sa so zmrzlinou v ruke, či cielený poslucháč a priaznivec jazzu. Každý večer bolo plno a ani sobotný večerný dážď ľudí nevyhnal.

Ja som mal tento rok na spomínanom Sopot Molo Jazz Festivale 2017 svoju premiéru. Dôvodom, prečo som si vybral tento festival a navštívil ho počas celej doby trvania, bola hojná účasť poľských jazzových formácií na festivale (a konkurencia bola pritom veľmi silná – Outreach Music Festival v rakúskom meste Schwaz, ...).  SPRIEVOD  Z 12 vystupujúcich formácií bolo až 11 z Poľska! Nie že by som Johna Scofielda nemal rád, ale už som ho videl a počul niekoľkokrát, a takisto aj ostatné veľké medzinárodné či svetové hviezdy. Ale dramaturgia festivalu v Sopote dáva zámerne priestor domácim kapelám, hlavne z okolia, kam treba rátať aj ostatné dve mesté z "trojmesta" – Gdansk a Gdynia. A to je chválihodné a najmä pre mladé kapely povzbudivé. A  PUBLIKUM  takisto na festivale má svoje pevné miesto každoročný víťaz Konkursu Zespólow Jazzowych w Uchu v meste Gdynia.

Festival má aj svoje sprievodné akcie, medzi ktoré zaručene patrí veľmi obľúbený a hojne navštecovaný pochod starým mestom s dixielandovou kapelou na korbe dobového nákladného auta. Niečo, čo poznáme v podaní skupiny Funny Fellows u nás. Keď kapela ide, zastavujú sa starí i mladí a väčšina nielenže počúva jazz,  PRZEMEK DYAKOWSKI  ale si na mobil nahráva túto nevšednú udalosť. A malé deti tancujú a tešia sa, hoci ešte nevedia, o čo presne ide.

Takisto je od organizátorov (hlavným je Kąpielisko Morskie Sopot Sp. z o. o.) chválihodné, že nezabúdajú na svoje jazzové legendy, čiže na hudobníkov, ktorí vykonali kus záslužnej práce pre poľskú jazzovú scénu a sú čímsi spätí so Sopot Molo Jazz Festivalom – každý deň nielen v zákulisí bol skladateľ, saxofonista a pedagóg –  MARKO KAREWICZ  Jan Ptaszyn Wróblewski, takisto Przemek Dyakowski (82-ročný poľský saxofonista a spoluorganizátor Sopot Molo Jazz Festivalu a moderátor festivalu), či pozvanie prijal aj jeden z najvýznamnejších a najznámejších poľských jazzových fotografov - 79-ročný Marko Karewicz.