jazzman# 48659611

ODJF - FAMÓZNY ELLING A NÁDHERNÝ ZVUK !!!

14.6.2017, nádvorie Bratislavského hradu, BA
15.06.2017

JAZZ NA HRADE  Už sa pomaly stalo tradíciou, že sa nádvorie Bratislavského hradu v určitom období v roku rozoznie jazzovom. Nebolo tomu inak ani v stredu 14.júna, kedy pokračovala jarná edícia výborného One Day Jazz Festivalu 2017. Ten sa aj tento rok opäť nesie v duchu humanizmu a tolerancie. Myslím, že v aktuálnej spoločenskej situácii v Európe je táto myšlienka ešte silnejšia a omnoho potrebnejšia ako inokedy. Riaditeľ festivalu Martin Valihora verí, že práve hudba je prostriedkom, ktorým môžeme adekvátne reagovať na spoločenské udalosti vo svete a spájaním rôznych  LIPA + RÓZSA  národností, etník a kultúr na jednom pódiu ukázať, že rozdielnosť nerozdeľuje, ale naopak spája a obohacuje.

Prvý večer na hrade ponúkol výnimočný koncert charizmatického speváka Kurta Ellinga a hostí Petra Lipu a Ivy Bittovej, v spojení so Slovenskou Filharmóniou, pod dirigentským vedením Oskara Rózsu. Festival otváral so svojimi skladbami náš Peter Lipa. Špeciálne pre túto príležitosť sa na ich novom šate aranžérsky podieľali Oskar  IVA BITTOVÁ  Rózsa, Matúš Jakabčic a Augustin Bernard. Nadšené publikum si vypočulo jeho 4 skladby: Návšteva po rokoch, Prosperita, Sťahovaví vtáci a Balada o 4 koňoch. Vzápätí ho vystriedala česká speváčka, huslistka a herečka Iva Bittová, ktorá v tvorbe od vlastných interpretácii ľudových piesní prechádza cez experimentálny jazz, rock až po operný spev. Svoj expresívny, emocionálny výstup začala štandardom My Funny Valentine a pokračovala skladbami Elida, V černém a Zelený víneček (ľudová pieseň). Oboch spevákov sprevádzal symfonický orchester a osvedčené kvarteto v zložení Martin Valihora, Juraj Griglák, Michal Bugala a Eugen Vizváry.  KURT ELLING  + SF

Po krátkej prestávke sa napätému publiku predstavila očakávaná hviezda večera Kurt Elling. Famózny americký jazzový spevák, ktorý disponuje najmä prekrásnou farbou hlasu, precíteným prejavom, výbornou technikou s rozsahom štyroch oktáv. Mne osobne sa najviac páčil v pomalých baladách, kde som mal pocit, že rozpráva skutočné príbehy zo života a v nich odovzdáva skrytú životnú múdrosť. So skladieb spomeniem úvodnú  KURT ELLING  My Foolish Heart, The Double Blues s Ellingovým scatovým sólom, The Beauty of All Things so skvelým sólom na kontrabase od Clark Sommersa, ktorý hral sám do úplného ticha. Alebo srdcervúcu skladbu Bonita Cuba od Artura Sandovala. Ellinga sprevádzala Slovenská filharmónia a Ellingove kvarteto v zložení: Clark Sommers – kontrabas, Stu Mindeman – klavír, John McLean – gitara a Christian Euman – bicie.

Perfektnú bodku za nádherným večerom dalo spoločné číslo skladby Redemption Song od Boba Marleyho, ktorú špeciálne zaranžovala Ľubica Čekovská. V  KLAŇAČKA  sprievode Slovenskej Filharmónie ju odspievali Peter Lipa, Iva Bittová a kráľ večera Kurt Elling. Hneď v úvodný deň organizátori nasadili latku poriadne vysoko, bol veľmi kvalitný a verný zvuk na nádvorí hradu a nám nezostáva nič iné, len sa tešiť na nasledujúci deň.

viac fotiek  Juraj Halaška