jazzman# 48660261

4.DŽEZÁKY ŠAĽA 2016 !!!

4. a 5.11.2016, DK Šaľa
08.11.2016

LOGO Štvrtý ročník Šaľanských džezákov máme za nami a môžeme skonštatovať, že sa skončili úspešne. Je veľkou raritou, že sa v prostredí Šaľe sformovalo jazzové publikum a takéto podujatie, ktoré stabilne drží určitý štandard aj dobrú návštevnosť. Zásluhy má na tom predovšetkým zakladateľ a dramaturg festivalu Robert Kuklovský. Dva večery a štyri kapely priniesli úplne odlišné hudobné koncepty a štýly.  MILOŠ BIHÁRY

Česť otvárať festival dostal talentovaný klavirista Miloš Biháry & Jazz Funk Brothers. Ako už napovedá samotný názov, skupina sa zameriavala hlavne na kombináciu jazzu a funku. Koncert odštartovali zaujímavým funkovým spracovaním známeho štandardu  JAZZ FUNK BROTHERS  Caravan. Breaky v tejto skladbe dávali do kontrastu funkové spracovanie spolu so štandardným swingom. Predovšetkým vedúce slovo zoskupenia mala virtuozita Miloša Biháryho, ktorý okrem jazzovej rétoriky čerpá aj z európskej klasickej hudby, hlavne romantizmu. V jeho hernom štýle bolo zaujímavé sledovať ako voľne kombinuje a čerpá z oboch štýlov. Záverečný koncert prvého dňa patril mladému saxofonistovi Martinovi Uherekovi. Ten predstavil svoj album Walkin My Own Way.  MARTIN UHEREK  Zo všetkých vystúpení bolo práve jeho koncepčne najustálenejšie a orientované výhradne na mainstream. S kapelou zostavenou z elitných slovenských umelcov ako Klaudius Kováč, Peter Korman a Peter Solárik, predviedol skvelú súhru. Najlepším momentom koncertu bola kompozícia Meeting, ktorá invenčne kombinovala štýly dvoch  MARTIN UHEREK QUARTET  saxofónových legiend Charlie Parkera a John Coltranea, pričom parkerovské be-bopové frázy si odpovedali s coltraneovskou modalitou.

Druhý festivalový deň otvárala kapela Especias – po španielsky korenie. Skupina sa predovšetkým orientuje na latino-jazz a etno music. Akordeón obohacoval farbu celého zoskupenia a pôsobil exoticky. Avšak čaro sa vytratilo po niekoľkých skladbách, nakoľko po kompozičnej stránke to bolo veľmi fádne. Kompozície mali síce príjemnú  ESPECIAS  melodiku, ale takmer všetky boli v pomalom tempe a nápady boli niekedy zbytočne rozťahané a nudili. Sound bol taktiež stále v jednej rovine, jednoducho to nemalo dynamický náboj - chýbalo tomu nejaké especias. Záver festivalu patril skupine Erwin  FILIP URDA  Kite na čele so skvelým saxofonistom Jánom Kopčákom. Energická fusion formácia priniesla absolútny kontrast voči predošlej skupine. Repertoár sa skladal z autorských kompozícii v kombinácii s prebratými vecami. Orientácia skupiny je skutočne široká a zahŕňala jazz, rock, blues, funk, groove, pop. Predovšetkým sa snaží všetky tieto elementy unikátnym spôsobom spájať. Ján Kopčák milo prekvapil so svojím feelingom a bravúrnymi technickými schopnosťami. Za alikvotné tóny, ktoré  ERWIN KITE  dokázal veľmi čisto prefukovať, by sa nehanbili ani najväčší velikáni. Zoskupenie malo veľmi zaujímavý sound, hlavne keď silnejšie skreslená gitara hrala v pozadí unisono so saxofónom - vytváralo to efekt ako keby saxofón mal drsnejší drapľavý tón. Občas sa  JÁN KOPČÁK  však skupina od jazzu koncepčne až priveľmi odchýlila.