jazzman# 48642773

JAKOB BRO TRIO !!!

21.9.2015, klub Porgy & Bess, Viedeň, A
29.09.2015

JAKOB BRO  Do viedenského klubu Porgy & Bess zavítal dánsky gitarista Jakob Bro spolu s legendárnym bubeníkom Joey Baronom a kontrabasistom Thomas Morganom. Dánsky hudobník si postupne získava pozornosť širšej verejnosti a etabluje svoj vlastný prístup k hudobnej expresii. Najnovšie vydal dva nové albumy jeden pod vlastnou značkou - Hymnotic/Salmodisk a druhý pod spoločnosťou ECM - Gefion. Práve tieto albumy tvorili väčšinu koncertného repertoáru.

Ten kto už dlhší čas sleduje jeho kariéru vie, že viac ako na virtuózne predvádzanie sa Bro vo svojich kompozíciách zameriava na zvukomaľbu a zachytenie určitej atmosféry alebo pocitu. Vzhľadom na to, že jeho tvorba je prevažne meditatívna  THOMAS MORGAN  a relaxujúca, bolo príjemným prekvapením, že koncertný repertoár bol veľmi vyvážený a živý. Skladby boli melodické, dôraz spadal na ambient a narábanie s časom a priestorom. Rytmický sprievod Joey Barona bol veľmi pestrý, bohatý na množstvo rôznych farieb, ktoré skvele dotvárali charakter skladieb. V istých momentoch sa dostavoval pocit, že bubeník je viac v úlohe dotvárania zvukomaľby ako samotného rytmického sprievodu. Veľmi častým javom bolo striedanie rytmicky voľného sprievodu s pravidelnou pulzáciou. Dôležitým aspektom skladieb bola repetitívnosť nápadov, ktoré podliehali malým variáciám, a tak pôsobili na percepciu poslucháča. Inšpiračné zdroje boli značne diverzné od bluesu cez minimalizmus až po elektronické žánre. Bro svoj  JOEY BARON  sound značne modifikoval prostredníctvom množstva efektov. Zaujímavosťou bola skladba, v ktorej Bro natoľko zmoduloval zvuk svojej gitary, že pripomínal staré oscilátory a zvukové generátory z čias vzniku prvých elektro-akustických laboratórií. Postupným odmlčaním sprievodu skladba skončila na rovnom tóne Jakobovej gitary, ktorý evokoval zvuk meracieho prístroja v nemocnici, keď stratíte tep. Následne skladba stíchla. Bolo jasné, že skladby sú dôsledne premyslené a najdôležitejšie je vyvolať správnu atmosféru. Nedá sa nespomenúť aj súhra zoskupenia, ktorá sa ukázala v živých reakciách a odpovediach na hru spoluhráča.

Na koncerte poslucháči mali možnosť si vypočuť aj niekoľko  JAKOB BRO TRIO  skladieb z novo pripravovaného albumu, ktoré ukázali gitaristu Jokoba Bro aj v iných polohách ako sme naňho bežne zvyknutí. Bude sa na čo tešiť. Skupina si získala priazeň publika a tá sa im odvďačila prídavkom v podobe temperamentnej skladby inšpirovanej španielskym prostredím.