jazzman# 48662021

JAZZAHEAD! 2015 - ECM CLUBNIGHT !!!

25.4.2015, Sendesaal Bremen, D
04.05.2015

ANDY SHEPPARD  Očakávaným podujatím 10.ročníka veľtrhu Jazzahead! 2015 bola sobotňajšia jazzová noc (25. apríl), v rámci ktorej sa v brémskych koncertných sálach, kluboch či hoteloch uskutočnilo 65 koncertov. Pred zúfalým prebiehaním medzi neďalekými klubmi som uprednostnil návštevu jedinej inštitúcie, kultovej Sendesaal Bremen. Jedno z koncertných štúdií Radia Bremen, povestné svojimi akustickými dispozíciami, hostilo v rámci Jazzahead! ECM clubnight štvoricu zoskupení zo stajne renomovaného mníchovského vydavateľstva.

Ako prvý dostal priestor projekt Gefion dánskeho gitaristu Jakoba Bro. Jeho aktuálne trio s legendou škandinávskej scény Jonom Christensenom a nesmierne flexibilným americkým kontrabasistom Thomasom Morganom ma zaujalo už na nahrávke. Melodické linky Morganovho kontrabasu  EIVIND AARSET  narúšali zdanlivo nehybné plynutie éterickej gitary lídra a evokovali pohyb, podobne ako zvukomalebné narúšanie pulzácie bubeníka. Potešilo ma, keď som meno kontrabasistu zachytil aj v spojitosti s triom talianskeho klaviristu Giovanniho Guidiho, hoci predpolnočná prezentácia zasneného albumu This is The Day na mňa pôsobila uspávajúco. Mimochodom, za bicími sedel João Lobo, ktorý kedysi spolupracoval s našimi As Guests.

Oživením večera bolo kvinteto nórskeho trubkára Mathiasa Eicka s novým projektom Midwest. Oproti sterilnejšiemu dojmu, ktorý som nadobudol z vypočutia albumu, bola koncertná prezentácia skutočne  MATHIAS EICK  plnokrvnou a dravou. Zo záverečného Andy Sheppard Quartet prezentujúceho album Surrounded by Sea, musím vyzdvihnúť aspoň gitaristu Eivinda Aarseta, ktorého angažovanie napomohlo nielen súčasnejšiemu zvuku telesa, ale vnieslo do pomerne nekonfliktného diania aj trochu tvorivého nepokoja. V každom prípade – ECM clubnight neostala nič dlžná povesti stále podnetnej (a v mnohých ohľadoch aj štýlotvornej) európskej vydavateľskej jednotky.