jazzman# 48659842

VOKÁLNY SONNY ROLLINS !!!

22.4.2015, Stará tržnica, BA
27.04.2015

GREGORY PORTER Systematická práca produkčného dua Šálek a Pavlovič prináša svoje ovocie. Koncerty série City Sounds sú zárukou kvalitnej a aktuálnej hudby a všíma si to čoraz viac poslucháčov. Davy čakajúcich už chvíľu pred siedmou na ploche pred obľúbenou Starou tržnicou naznačovali veľký záujem aj o najnovší hudobný sviatok. Bol to trojkoncert, na ktorom sa predstavili tak reprezentanti slovenskej hudobnej scény, susednej rakúskej a aj tej doslovne svetovej, americkej jazzovej hudobnej scény.

Úvod patri skupine Talent Transport. Počiatky tohto zoskupenia siahajú niekde k roku 2009. Tvoria ho skúsení slovenskí hudobníci ako klavírista, skladateľ a príležitostný spevák Vladislav Šarišský, ktorý patrí k najzaujímavejším postavám slovenskej vážnej hudby aj popscény. Laureát medzinárodnej súťaže skladateľov v Petrohrade v roku 2012 už počas štúdia kompozície na VŠMU sa venoval skladaniu a aranžovaniu vážnej hudby a zároveň prienikom do oblasti pop scény. Klávesák na turné albumu HRANA, venovanému podobnému talentu, Marekovi Brezovskému, spolupráca s Oskarom Rózsom a Martinom Valihorom, si našiel  TALENT TRANSPORT spriaznené duše v absolventovi odboru hry na bicie nástroje Konzervatória v Bratislave, Marianovi Slávkovi,ktorý cez účinkovanie s Andrejom Šebanom, Richardom Mullerom, Petrom Lipom a IMT Smile sa dostal aj k alternatívnej slovenskej scéne okolo Slnko Records (Longital, Katarzia, T.Sloboda ) a basistovi a gitaristovi Filipovi Hittrichovi, dlhé roky pôsobiacemu na pomedzí jazzu a popu, (Dano Heriban, Sanyland, M.Čírová, N.Pocisková, Z.Predná). Trio zahralo skladby zo svojho albumu Talent transport, ktorý sa dostal do nominácie ceny Esprit za najlepší jazzový album roka 2014. Kompozície presahujú hranice štýlov, jazz, art rock, pop, ale aj vážna hudba, sa tavia vo fúzii veľmi príťažlivej uchu vnímavého poslucháča. Brilantná hra Vlada Šarišského, citlivé vypointované bicie Maja Slávku a melodická hra Filipa Hittricha si rozhodne našli svoje publikum.

Po krátkej prestávke trio striedalo trio. To, že rakúsky jazz má čo ponúknuť, sa opäť potvrdilo. Speváčka, klavíristka a skladateľka Susana Sawoff sa svojím debutovým  SUSANA SAWOFF albumom „Wrapped Up In a Little Sight“ v roku 2012 stala jazzovým objavom Rakúska. Nasledovali úspešné koncerty na festivaloch a v  jazzových kluboch v celej Európe, trikrát nominácia na najvýznamnejšiu cenu rakúskej popmusic Amadeus a nový album Bathtub Rituals. Vo svojom vystúpení predniesla svoje detailne prepracované piesne pojednávajúce o rôznych aspektoch života, zabalené do jazzového či soulového odevu, zjednotené elegantnou súhrou klasického jazzového tria, inšpirovaného tvorbou Diany Krall či Nine Simone. V tom ju bezchybne podporovali svojimi nástrojmi aj spevom Christian Wendt za bicími nástrojmi a Jorg Haberl na kontrabase a elektrickej basgitare.

Pokiaľ na začiatku koncertu bolo vidno sem tam ešte voľné miesta, pred príchodom hlavnej hviezdy večera by ste voľné sedadlo hľadali márne. Gregory Porter, muž s impozantným zjavom, impozantným hlasom a neprehliadnuteľnou čiapkou, sa narodil v roku 1971 v Sacramente. Talentovaný  GREGORY PORTER  športovec získal plné atletické štipendium na Univerzitu v San Diegu, zranenie ramena mu však znemožnilo kariéru hráča amerického futbalu. Prirodzený talent sa nestratil, od svojho vstupu na hudobnú scénu v roku 1998 sa etabloval ako jazzový, bluesový, soulový a gospelový spevák, skladateľ a herec. Nevyhýba sa spolupráci s inými umelcami, jeho hlas znie na albumoch Buddy Guya, Diany Reeves, Davida Murraya, Tilla Bronnera, Andreasa Varadyho (áno, toho zo Slovenska), Jamie Culluma alebo Anity Wilson.

Jeho vlastné albumy, prvý s názvom Water z roku 2010 a takisto druhý s názvom Be Good boli nominované na cenu Grammy. Konečne tretí s názvom Liquid Spirit, ktorý  GREGORY PORTER  vydalo vydavateľstvo Blue Note, aj nomináciu premenil na víťazstvo v kategórii Najlepší jazzový vokálny album roka 2014.

Celý vyše jeden a polhodinový koncert plynul vo vysokom tempe. Skvele zohratá kapela, doslova spoluhráči z ríše snov - Chip Crawford - klavír, Aaron James – kontrabas, Emanuel Harrold - bicie nástroje a virtuózny alt saxofonista a flautista Yosuke Sato hrali ako o život. Moderná rytmika, invenčné aranžmány, výborné skladby, vynikajúce sóla všetkých hudobníkov a nad  tým sýty barytón Gregoryho. „Spievaj srdcom“ - vravela mu mama a on sa toho drží. Kto by čakal kudrlinky, ozdoby či nejaký scat, by čakal márne. Namiesto toho plný hlas, jasné melódie, skvelá intonácia, famózne frázovanie, proste vokálny Sonny  GREGORY PORTER  Rollins! Vďačné a nadšené obecenstvo si vytlieskalo jeden prídavok a potom mu už len zostáva tešiť sa na ďaľšie jazzové chuťovky, ktoré Bratislavu onedlho čakajú. Napríklad spomenutý gitarista Andreas Varady, speváčka Lizz Wright alebo ďalšia gitarová hviezda Al Di Meola. Treba pochváliť aj zvukárov, Stará tržnica nie je bezproblémový priestor, zvuk bol však na skutočne dobrej úrovni od začiatku do konca. Bravó všetkým zúčastneným, produkcii, organizátorom a aj vnímavému publiku.