jazzman# 48609302

ANDREAS VARADY TRIO !!!

11.10.2014, Ateliér Babylon, BA
13.10.2014

ANDREAS VARADY TRIO  Meno Andreas Varady už niekoľko rokov oslovuje jazzových fanúšikov po celom svete. Tento mladý gitarista pôvodom z juhovýchodného Slovenska (momentálne sa sťahujúci s rodinou do Los Angeles), vo veku, keď ho ešte stále môžeme považovať za zázračné dieťa, zavítal so svojím triom do Bratislavy. Privítal ho vypredaný Atelier Babylon, svojou zaujímavou dramaturgiou obľúbené miesto konania jazzových koncertov. Po tradičnom príhovore organizátorov, ktorí načrtli  BANDI VARADY  svoj ďaľší koncertný plán a poďakovali osvieteným sponzorom, bez ktorých prispenia by sme jazz v Bratislave počúvali pomenej, sme mohli začať obdivovať spomínané trio.

Andreas Varady, hrajúci na gitare prestížnej značky Benedetto cez obľúbené  ANDREAS VARADY  elektroakustické combo AER, otec Bandy Varady, tvrdiaci muziku na elektrickej basgitare Fender a mladší brat Andreasa, dvanásťročný bubeník Adrian, napriek svojmu doslova detskému veku za bicou súpravou, začali úvodný kratší set groovovou skladbou Last Memories z autorskej dielne Andreasa Varadyho. Nasledovali Quincology, skladba venovaná Andreasovmu mentorovi, svetoznámemu aranžérovi  ADRIÁN + ANDREAS  a skladateľovi Quincy Jonesovi, jazzová úprava hitu Michaela Jacksona Human Nature a set zakončili moderne znejúcim blues. Druhý set bol podstatne dlhší ako prvý. Po úvodnej skladbe A Day In New York nasledovala odvážna Guest of Doubtness, kde trio načrelo až do freejazzových vôd a nasledovala klasika geniálneho saxofonistu Johna Coltranea s názvom Giant Steps. Daľšie skladby Andreasa Varadyho ponúkli opäť zaujímavé intrá a outrá, nápadité rytmicko melodické motívy a perlivé sóla hlavného protagonistu, ktorý sa úspešne dostáva na vlastnú cestu, po predsa len istom epigónstve George Bensona.  ANDREAS VARADY TRIO  V jeho hre sa ozývajú moderné harmónie a prístup bližší generácii hráčov ako Jonathan Kreisberg alebo Lage Lund. Jeho sóla (v rámci koncertu bol vlastne jediným sólistom, dve bicie sóla predviedol bubeník Adrian, ktorý takto pripomenul iné slovenské zázračné dieťa bubeníka Davida Hodeka, otec Bandy spoľahlivo basoval a uspokojil sa s občasným slapom), charakterizoval čistý gitarový tón s veľmi striedmym využívaním zvukových efektov, výborná technika, melodická predstavivosť a rytmická vynachádzavosť a istota. Ako prídavok zaznela Andreasova  ADRIÁN VARADY  verzia hip hopu a na úplny záver krásny štandard Stella by Starlight.

Celkovo koncert charakterizovala výborná atmosféra, porozumenie medzi triom a poslucháčmi, skutočný jazzový sviatok. Výborný úvod k Bratislavským jazzovým dňom.