jazzman# 48648940

CD HANKA GREGUŠOVÁ - ESSENCE

Hevhetia, 2014 ★★★★★
17.07.2014

CD HANKA GREGUŠOVÁ - ESSENCE

Ostatný album slovenskej speváckej divy Hanky Gregušovej, ktorá sa s neuveriteľnou ľahkosťou pohybuje snáď celým spektrom hudobných žánrov, je malým umeleckým pokladom. Dvanásť slovenských ľudových piesní, od západu na východ, od Moravského Slovácka cez Záhorie, od Podpoľania cez Tekov, Gemer až po rusínsky východ Slovenska, jedna krajšia ako druhá.

Niektoré (Sľúbil sami milý, Červené jabĺčko, Anička mi meno), v jazzovom podaní skvelého kvarteta vedeného klavíristom a aranžérom všetkých skladieb Ondrejom Krajňákom, v obsadení okrem neho Josef Fečo - kontrabas, Marián Ševčík – bicie nástroje, Štefan Bugala - perkusie, obohateného o alt saxofón Radoslava Tarišku v skladbe Anička mi meno a Eriku Fečovú, ktorá spieva vokály v skladbe Sľúbil sa mi milý ... Ďaľšie (Jaj he milý, Zelená tráviška,Taký sa mi frejar paší ), v podaní skvelej cimbálovky primáša Ivana Heráka - husle, ďalej Josef Fečo – cimbal, Robert Boldi - viola a Marek Boldi - kontrabas. V skladbe Teče voda teče (rusínska melódia) ju doprevádza len clivý cimbal Josefa Feča, v piesňach Škoda ťa šuhajko a Teče voda teče (melódia z Moravského Slovácka), kongeniálny klavírny sprievod Ondreja Krajňáka. A to nie je všetko. Unikátne spojenie, ktoré však pôsobí mimoriadne prirodzene, je kombinácia jazzového kvarteta a cimbálovky v známej záhoráckej melódii Macejko, Macejko. Záverečnou skladbou albumu je podpolianska uspávanka Haja, že mi haja, ktorú spieva Hanka Gregušová a capella.

Vynikajúce výkony spoluhráčov v obidvoch kapelách znesú tie najvyššie kritériá, no nadovšetko je úžasný hlas - dar od Boha, ktorý akoby stelesňoval názov albumu „Essence“. Podstata, to čo robí vec vecou, čo robí hudbu hudbou, čo robí život životom. Je síce ešte len júl, ale silný kandidát na album roka je už tu! Kvalitný obal schováva perfektne spracovaný booklet s fundovaným textom Igora Wasserbergera, textami piesní, vydarenými fotografiami a hlavne super obsahom!

Kúpiť    Andrej Kellenberger