jazzman# 48630130

ĽUBOŠ ŠRÁMEK & HIS EAST EUROPEAN ARTSAMBLE, FEAT. PETER ERSKINE !!!

19.6.2014, divadlo Aréna, BA
24.06.2014

LUBOŠ ŠRÁMEK

Pravidelné mesačné jazzové koncerty v divadle Aréna majú už svoju príslovečnú vysokú úroveň a kvalitu. A ani tento, zo štvrtka 19.júna nebol výnimkou! Predstavil sa jazzový projekt slovenského popredného klavíristu Ľuboša Šrámeka, ktorý zostavil medzinárodný orchester s názvom „Ľuboš Šrámek & His East European Artsamble“ s hosťujúcim významným americkým bubeníkom svetového formátu Petrom Erskinom. Ani zloženie „európskej“  PETER ERSKINE  časti orchestra nie je nezaujímavé :

rytmika:

1. Ľuboš Šrámek (SK) - klavír, kompozície, aranžmány
  2. Štefan Bartuš (SK) - kontrabas

3. Matúš Jakabčic (SK) - gitara, kompozície, aranžmány

dychy:

1. Miloslav Hloucal (CZ) - trúbka / krídlovka, kompozície, aranž.

2. Rosťa Fraš (CZ) - tenor saxofón, kompozície

3. Miroslav Poprádi (SK) - alt saxofón

4. Ján  ŠTEFAN PIŠTA BARTUŠ  Jirucha (CZ) - trombón

a už spomínaný hosť:

1. Peter Erskine (USA) - bicie nástroje

V úvodnej skladbe sa predstavilo trio rytmiky (klavír, kontrabas, bicie) vo veľmi jemnej, pomalej a komornej jazzovej skladbe Ľuboša Šrámeka, v ktorej sa v sólach vystriedali všetci traja muzikanti a v ktorej bolo hneď jasné o bubeníka akých kvalít ide! Do nasledujúcej rýchlej skladby „Watch Your Steps“ (autor Rosťa Fraš), už  PETER  nastúpila aj kompletná dychová sekcia, ktorá technicky brilantnými pasážami a podohrávkami zmenila zvuk orchestra. V sólach sa vystriedali tenor saxofón, trúbka, klavír a bicie. V skladbe a v rytme pomalej bossy „Speechless“ (autor Ľuboš Šrámek), doplnil orchester s gitarou aj Matúš Jakabčic. Skladba mala krásne klavírové harmonizácie a krásne, v malej oktáve znejúce trojhlasné podohrávky dychov. Sóla: gitara, klavír, krídlovka.

„Between  PIŠTA  Twoo Worlds“ – to bol názov štvrtej skladby (autor Matúš Jakabčic). Fungovala v nej znova výborná harmonizácia, majstrovské aranžmán a takisto skvelé sóla tenor saxofónu, krídlovky, klavíra a bicích. Autor nasledujúcej skladby bol Miloslav Hloucal – dal jej názov „Six a.m.“ (čiže dosť zavčas rána ...). Skladba v rýchlom tempe v technicky náročnej melodickej aj harmonickej štruktúre. V sólach „svietili“ trúbka, klavír, tenor sax a prvý  PIŠTA + MATÚŠ  raz – a brilantne (!!) aj trombón. Akože posledná skladba – ale de facto predposledná, bola náročná úprava Ľuboša Šrámeka známeho štandardu Josepha Kosmu „Autumn Leaves“. Prevedenie malo v sebe všetko to, o čom sme doteraz hovorili – náročné aranžmán, harmonizácie, podohrávky a sóla klavíra, alt saxofónu a kontrabasu. A celkom posledná skladba – teda ako prídavok na prianie spokojného publika, skladba s názvom „Mr. P.E.“ (teda „Pánovi  LUBOŠ  Petrovi Erskinovi“) od Ľuboša Šrámeka. V sólach sa vystriedali všetci členovia orchestra.

Skvelý koncert moderného jazzu, ktorý spĺňal všetky atribúty – náročné vlastné skladby v náročných aranžmánoch, zahrané technicky brilantne a presne, výborné technické a invenčné sóla. A v neposlednom rade: výborné ozvučenie! Bravo, „Artsamble“ !

P.S.

Peter Erskine – (nar. 5.júna 1954  PETER  v New Jersey, USA), je významný a skvelý jazzový bubeník, skladateľ a pedagóg. Žije v Los Angeles USA. Narodil sa v Somers Point, NJ, na bicích začal hrať od svojich štyroch (!) rokov. Vyštudoval hudbu na Interlochen Arts Academy a na Indiana University. Jeho profesionálna hudobná kariéra sa datuje od roku 1972, kedy nastúpil ako člen orchestra Stan Kentona. Potom po troch rokoch prešiel do orchestra Maynarda Fergusona a neskôr hral spolu s Jacom Pastoriusom v orchestroch a projektoch Weather Report, Word of Mouth a Steps Ahead. Jeho  EAST EUROPEAN ARTSAMBLE  nahrávky s big bandom Boba Mintzera sú vyhľadavané študijné materiály pre mnohých jazzových bubeníkov. Svoj čas delí na koncerty a jazzové nahrávky a projekty, ako aj na na svoju pedagogickú činnosť profesora na Thornton School of Music a v University of Southern California.

viac fotiek  Vlado Vizár