jazzman# 48577364

MAGICKÝ INNTÖNE JAZZFESTIVAL !!!

6. - 8.6.2014, Diersbach, A
11.06.2014

JAZZMEIA HORN  O tom, že sa rakúsky INNtöne Jazzfestival odlišuje od iných jazzových podujatí, bolo na stránkach SKJAZZ.SK popísané viackrát. Biofarma trombonistu a dramaturga festivalu Paula Zaunera, vzdialená od najbližších obydlí niekoľko kilometrov, je skutočne magickým miestom. Podstatnú atmosféru podujatia však vytvára približne tisícka nadšencov, ktorí „uprostred ničoho“ každoročne strávia svätodušný víkend ako oslavu nielen jazzu, ale tiež dobrého jedla či nesmiernej pohody.

Je skoro zázrakom, že festival Paula Zaunera (na Slovensku sa viackrát predstavil ako líder svojho súboru Paul Zauner's Blue Brass), oslávi budúci rok tridsiatku. Okrem výnimočnej kombinácie atmosféry, jedla a magického priestoru je tiež pozoruhodnou jeho dramaturgia: hlavným záberom je harlemská jazzová scéna ako aj špeciálne projekty, v ktorých sa americkí muzikanti konfrontujú s Rakúšanmi či Nemcami. Sotva na malom priestore podrobnejšie popisovať sedemnásť koncertov z hlavného pódia (plus vystúpenia v „kluboch“ – bývalých stajniach  JAZZMEIA  pre prasatá a kone s príznačnými poetickými názvami Saint Pigs Pub a Blue Horse Blues Club).

K vrcholov patrilo vystúpenie mladučkej čiernej speváčky Jazzmeie Horn, ktorú k tejto hudbe predurčuje nielen meno, ale aj pôvod (vyrastala v rodine fantastických speváčok Melby JoyceCarmen Bradford). Napriek slnečnej páľave a takmer nedýchateľnému vzduchu v stodole, kde sa koncert odohrával, publikum hodinu a pol takmer nedýchalo sledujúc bravúrny scat a bezchybné vokalízy odsýpajúce s nesmiernou ľahkosťou. Víťazke minuloročnej Sarah Vaughan International Jazz Vocal Competition sekundovali: pionier jazzového klavíra Kirk Lightsey a „domáca“ rytmika Wolfram Derschmidt – Dušan Novakov.

RAPHJAEL WRESSNIG  Amerických hudobníkov si do svojho špeciálneho projektu Soul Gumbo prizval aj v našich končinách známy rakúsky organista Raphael Wressnig. Viackrát som počul o jeho zápalistom pretavení neworleánskeho spôsobu hry, ktorý na festivale ešte energickejšie podnecovali saxofonista Craig Handy a bubeník Johnny Vidacovich. Bolo zážitkom sledovať vzájomné „hecovanie sa“ a lídrovo narúšanie marchingových breakov legendy neworleánskeho drummingu.

Neopakovateľnou bola medziplanetárna show jedinečného Sun Ra Arkestra. Kapela aktuálne oslavuje nedožitú storočnicu svojho zakladateľa a deväťdesiate  SUN RA ARKESTRA  narodeniny (!) súčasného lídra Marshalla Allena. Nadšenie vyvolal už pódiový nástup štrnástich čiernych hudobníkov v ligotavých vesmírnych róbach, ktorí spustili excentrické bigbandové aranžmány i mantricky opakujúce sa vesmírne formulky, pomedzi ktoré líder „strieľal“ zo svojho altsaxofónu i EWI modulátoru freejazzové frázy. Sférické vystúpenie Arkestra jednoducho treba vidieť, pretože patrí k viacdimenzionálnym performance podľa hesla zakladateľa „Prinášať dynamickosť miesto nehybnosti!

Špeciálnym festivalovým „one night only“ projektom bola spolupráca legendárneho gitaristu a speváka  ULMER+NEW JUNGLE ORCHESTRA  Jamesa Blood Ulmera s dánskym New Jungle Orchestra. Absurdné noneto kombinujúce „jungle sound“ ranných súborov Duka Ellingtona s názvukmi a rytmickými štruktúrami západoafrickej hudby narúšal Ulmerov harmolodický koncept s jeho charakteristicky „špinavým“ gitarovým zvukom a drapľavým vokálnym prejavom. Hoci Ulmer uberal Dánom zo živelnosti a oni miestami zväzovali jeho nespútanosť (radšej by som videl samostatné vystúpenia každého z nich), bol tento experiment zaujímavou skúsenosťou. Podobne ako  MATHISEN-ROBIN-BORLAI  flamenco-jazz španielskeho tria gitaristu Niña Joseleho či nadupané power trio Per Mathisen - Ruggero Robin - Gergő Borlai, ktoré nielen „prešpricovalo“ ušné bubienky, ale aj ukázalo, že na pôde fusion stále možno nachádzať prekvapivé kombinácie.

Naozaj nie je možné popísať otvorenú rodinnú atmosféru podujatia, na ktorom sa stiera obvyklá priepasť medzi hľadiskom a javiskom (umelci sa na festivale voľne potulujú medzi divákmi a nie je problém si ich takmer  NÁLADA  kedykoľvek „odchytiť“). INNtöne Jazzfestival treba jednoducho vyskúšať! A pokiaľ sa to nepodarí osobne, minimálne prostredníctvom rádia Devín, ktoré vďaka nevyčerpateľnej databáze European Broadcasting Union prináša vo svojom vysielaní, konkrétne moderátor Patrick Španko, atmosféru koncertov INNtöne Jazzfestival aj na Slovensko už desať rokov!