jazzman# 48650404

STRHUJÚCI DEPART REFIRE V ARÉNE !!!

13.3.2014, divadlo Aréna, BA
17.03.2014

HARRY SOKAL

V rámci cyklu pravidelných jazzových koncertov „Jazz v divadle Aréna“, ktoré programovo organizuje bubeník Martin Valihora, sa 13.marca predstavila jazzová formácia, ktorú spolu so švajčiarskym kontrabasistom Heirim Känzingom, pred niekoľkými rokmi založil mimoriadne invenčný a pracovitý, ale predovšetkým vynikajúci rakúsky tenor a soprán saxofónista Harry Sokal. Bubeníka z pôvodného Depart Tria nahradil pred nedávnom slovenský jazzman Martin Valihora a táto medzinárodná  MARTIN VALIHORA  rakúsko-švajčiarsko-slovenská zostava pod názvom Depart Refire, sa postarala v Aréne o strhujúci a explozívny jazzový zážitok.

Repertoár koncertu bol koncipovaný vo vlastných skladbách Harry Sokala a Heiriho Känziga, v orientácii na „groove“ alebo „kreatívny jazz“, v ktorom odzneli explozívne rytmické, ale aj baladické pomalé a štylizované folklórne skladby a úpravy. V tomto brilantnom triu vôbec nechýbal harmonický nástroj,  HEIRI KÄNZIG  práve naopak, jeho zámernou absenciou sa odkryli o to väčšie muzikantské priestory a možnosti pre technické a rytmické prejavy všetkých troch - súbežne hrajúcich sólistov. V skladbách „Sabath“, „Journey“ „Drei im Quadrat“, „Funky Street“ „Jodler“, nás trio ani na chvíľu nepustilo z elektrizujúceho jazzového napätia, kde sa jednotlivé sóla prelínali s témou a s neskutočne hutnými a rytmicky presnými podohrávkami každého  MARTIN + HEIRI  člena. Svojím elektronickým tónovým deličom Harry Sokal v podohrávkach veľmi citlivo a precízne štvorhlasmi dopĺňal vlastné saxofónové tóny, takže saxofón znel v príslušných miestach ako perfektná sekcia. Vyvážená invenčnosť, technická virtuozita a neomylná súhra všetkých sólistov, ktorú si Trio získalo o.i. aj na početných spoločných zahraničných koncertoch a nahrávkach, „vytlačili“ dnešný koncert do kategórie  DEPART REFIRE  mimoriadnych a nezabudnuteľných jazzových zážitkov!

Harry Sokal (A), (*18.3.1954 vo Viedni) – tenor/soprán saxofón.

Harry Sokal, (ktorý v týchto dňoch práve oslavuje svoje 60-tiny), je považovaný za jedného z najvýznamnejších „post-Coltranovských“ saxofónistov v Európe. Vďaka mimoriadnemu virtuóznemu technickému štýlu a nezameniteľnému lyrickému tónu na soprán alebo tenor saxofóne, je trvalým sólistom  HEIRI + HARRY  a členom medzinárodnej európskej aj americkej jazzovej scény. Dlhoročne spolupracoval s Vienna Art Orchestra, bol členom Art Farmer Quinteta, Carla Bley Big Bandu a hral s mnohými ďalšími osobnosťami ako sú napr. Art Blakey, Joe Zawinul, Dave Holland, Wynton Marsalis, Andy Mc Kee, Jene Jackson, a i. Je autorom a spoluautorom mnohých významných jazzových projektov. V roku 2005 bol ocenený cenou Hansa Kollera ako Hudobník roka.

Heri Känzig (CH), (*1.4.1957 v New Yorku) – kontrabas.

Študoval kontrabas  HEIRI  v Grazi, Viedni a v Zürichu. Patrí k najvyprofilovanejším a najlepším jazzovým kontrabasistom v Európe, ale je taktiež známy a vyhľadávaný aj v USA. Už ako 21-ročný bol spoluhráčom slávneho trúbkára Art Farmera, s ktorým aj nahrával významné LP. Bol dlhoročným členom Vienna Art Orchestra. Hral s mnohými významnými jazzovými osobnosťami ako Thierry Lang, Billy Cobham, Daniel Humair, Didier Lockwood, Lauren Newton, Ralph Towner, Kenny Wheeler a.i. Vyniká  MARTIN  virtuóznou a melodickou technikou hry na kontrabas. Pôsobí aj ako pedagóg na Hudobnej akadémii v Luzerne (CH).

Martin Valihora (SK), (*4.5.1976 v Bratislave) – bicie.

Študoval najskôr klavír, neskôr prešiel na bicie nástroje – najprv súkromné hodiny, neskôr študoval bicie na Konzervatóriu v Bratislave. V štúdiu na bicie nástroje pokračoval aj na Berklee College of Music v Bostone. Spolupracoval a neustále spolupracuje s mnohými významnými  HARRY  slovenskými a zahraničnými hudobníkmi a formáciami. Vyniká skvelou sólovou technikou a taktiež strhujúcim dynamickým sprievodom vo formáciách.

viac fotiek  Vlado Vizár