jazzman# 48656447

DIANNE REEVES & BAND !!!

17.12.2013, Slovenský rozhlas, BA
19.12.2013

DIANNE REEVES

O úspešnosti projektu City Sounds, vďaka ktorému v priebehu celého roka prichádzajú koncertovať do Bratislavy hudobníci najzvučnejších mien, svedčí aj enormný záujem divákov ako aj niekoľko týždňov pred koncertom beznádejne vypredané vstupenky. Inak tomu nebolo ani v prípade Vianočného koncertu americkej jazzovej divy Dianne Reeves, ktorá sa zastavila v Bratislave v rámci svojho svetového turné. Mnoho divákov má ešte v čerstvej pamäti jej nedávne excelentné vystúpenie na BDJ 2012,  REGINALD VEAL  ktorým sa táto štvornásobná držiteľka ocenenia Grammy zapísala do povedomia aj našich jazzových priaznivcov.

S jej najnovším albumom Beautiful life (2013), vďaka ktorému je aj v tomto roku opäť nominovaná na najprestížnejšie hudobné ocenenie, prišla Dianne Reeves do Bratislavy a aj s novým koncertným programom. Výnimočná, charizmatická speváčka s nesmierne univerzálnym prejavom, pochádzajúca z hudobníckej rodiny (otec spevák, matka hráčka na trúbku, jej bratranec  ROMERO LUMAMBO  slávny klávesista, skladateľ, producent a aranžér George Duke, jej strýko Charles Burrell, ktorý na basu hrával so speváckymi legendami ako Ella Fitzgerald, Billie Holiday či Sarah Vaughan...) priviedla vynikajúcu kapelu zloženú z jej dlhoročných spoluhráčov: Romero Lubambo - akustická a elektrická gitara (vynikajúci brazílsky gitarista preslávený spoluprácou s menami ako Astrud Gilberto, Michael Brecker, Al Jarreau, či Trio da Paz...); Pater Martin – klavír a klávesy (aranžér cenou Grammy odmeneného soundracku k filmu George Clooneyho  PETER MARTIN  Good Night and Good Luck, v ktorom si Dianne Reeves zahrala postavu jazzovej speváčky); Reginald Veal – kontrabas a basgitara a Terreon Gully – bicie nástroje.

Na úvod koncertu sa predstavilo samotné kvarteto v inštrumentálmom prevedení Gershwinovho evergreenu Summertime. Černošská, skvele pulzujúca rytmická sekcia Veal - Gully ako aj nádherne sofistikované harmonické duo Martin – Lubambo, ukázali s akou sviežosťou a nadhľadom možno oživiť aj takýto muzeálny kúsok tradičného jazzového repertoáru. S  TERREON GULLY  obrovským aplauzom uvítalo obecenstvo príchod Dianne Reeves, ktorá v skladbe Dreams (coververzia americkej soft rockovej kapely Fleetwood Mac) z jej najnovšej nahrávky predviedla, prečo sa právom radí k najrešpektovanejším speváčkam sveta. Do posledného tónu prepracovaný moderný pop interpretovaný hudobníkmi najvyšších kvalít s obdivuhodným vokálnym prejavom zmesi jazzu a R´n´B vtiahol publikum do nádhernej atmosféry, ktorá aj vďaka dokonalému ozvučeniu zaplnila veľké koncerté  DIANNE REEVES & BAND  štúdio Slovenského rozhlasu.

Aj nasledujúcimi piesňami sa na divákov prenášal silný emocionálny zážitok - či už štandardom v krásnej baladickej úprave Stormy Weather, kompozíciou mladej geniálnej basistky Esparazny Spalding - Wild Rose alebo jej autorskou novinkou Cold. Skladbou Tango, ktorú uviedla vokálnym introm africkej ľudovej melodiky, ukázala Dianne Reeves jej blízky vzťah k etnickým koreňom afro-amerického jazzu. Energia vychádzajúca z takéhoto presahu world music do jazzovej tradície  DIANNE REEVES & BAND  dokazuje nevyčerpatelnosť inšpirácii v tomto neustále sa rozvíjajúcom hudobnom žánri. Neopakovateľnú predvianočnú atmosféru večera Dianne Reeves zdôraznila aj dvoma skladbami (Let it Snow a This time of the Year) z jej mimoriadne úspešného albumu Christmas Time is Here (2004).

Záver takmer dvojhodinového, skutočne čarovného a žánrovo pestrého koncertu plného emócií, hlasovej virtuozity, scatového improvizačného majstrovstva a neobyčajnej hudobnej komunikácie, patril coververzii skladby Boba Marleyho  DIANNE REEVES & BAND  Waiting in Vain. Dianne Reeves v nej chytľavými nápevmi prirodzene rozospievala publikum, jej úprimný prejav vychádzajúci priamo zo srdca, ako aj kapelu gradujúcu až do hudobnej extázy, odmenili diváci spontánnym standing ovations.

Koncert Dianne Reeves bol nádhernou bodkou za bohatým jazzovým rokom 2013 na Slovensku. Avizované koncerty z cyklu City Sounds na rok 2014 už teraz prezrádzajú, že sa budeme mať skutočne na čo tešiť.