RON CARTER TRIO VO VIEDNI !!!
10. 10. 2013, klub Porgy & Bess, Viedeň, A
15.11.2013
Je to zvláštny pocit navštíviť koncert legendy. Bezpochyby bolo obrovským zážitkom na nedávnych „jazzákoch“ sledovať Chris Pottera či Joshua Redmana, no predsa len meno Ron Carter (narodený 1937!) vyvoláva iný druh spomienok. V prvom rade býva tento kontrabasový velikán spájaný s Milesom Davisom a jeho fantastickým (podľa mnohých dodnes neprekonaným) druhým kvintetom. Neznámy kontrabasista nastúpil k legendárnemu trubkárovi ako dvadsaťpäťročný a spolu
s Tony Williamsom (ten mal dokonca len sedemnásť!) tvorili až do roku 1968 rytmickú sekciu snov. O ďalšej Carterovej kariére máme skôr útržkovité znalosti, no jeho meno sa počas polstoročia objavilo vraj na dvoch tisíckach albumov! Ešte počas davisovskej éry sa objavoval na nahrávkach kolegov Waynea Shortera a Herbieho Hancocka (legendárny Maiden Voyage), na sérii albumov Milt Jacksona, Paul Desmonda, Hubert Lawsa, Horace Silvera, McCoy Tynera, Antonio Carlos Jobima (pamätná nahrávka Wave), Jim Halla (slávne duo Alone Together),
z posledných rokov spomeniem aspoň pozoruhodné trio Bill Frisell, Ron Carter, Paul Motian (Nonesuch 2006) ...
Ako líder už dlhšiu dobu preferuje Carter trio bez bicích nástrojov a jeho vlajkovou loďou sa v tomto smere stalo The Golden Striker Trio. Za klavírom sa v ňom objavovali Mulgrew Miller a Jacky Terasson, v úlohe gitaristov Russell Malone či Kevin Eubanks. Žiaľ náhly odchod len päťdesiatsedemročného Mulgrew Millera (zomrel koncom mája 2013) otriasol ustálenou zostavou a líder sa musel obzrieť po novom klaviristovi. Na plagáte
viedenského koncertu figuroval pre mňa neznámy Donald Vega (1974), žiak Kennyho Barona, ktorý sa v posledných rokoch stal objavom losangelských klubov. Vega tiež vydal sériu štúdiových projektov; na poslednom Spiritual Nature (Resonance 2012) jeho pozvanie prijali Lewis Nash či Christian McBride a nikaraguajský klavirista prekvapil aj na viedenskom koncerte.
Carterovo trio tradične zahajuje vystúpenia skladbou Laverne Walk od kontrabasového kolegu Oscara Pettiforda. Lídrov kontrabas už v introdukcii naznačil, že jeho úloha
je síce sprievodná, no gitare i klavíru bude rovnocenným partnerom. Carterove sólové výstupy v tradičnom slova zmysle by sme porátali na prstoch jednej ruky, avšak časté rytmicky i melodicky nápadité vyhrávky prezentoval s neuveriteľnou ľahkosťou, podobne ako rozličné druhy kontrabasových techník, vrátane dychvyrážajúcej akordickej hry. Koncert v starom štýle mal nádych noblesy – členovia kapely prišli na pódium v oblekoch s rovnakými kravatami, líder sa pred hraním pred
svojimi spoluhráčmi uklonil a skladby uvádzal stroho (dôvodom boli zrejme bolesti hlavy, ktoré spomenul ako aj únava z neustálych presunov počas turné). Pripomienkou „davisovej“ éry bola My Funny Valentine – nádhernú baladu Rodgersa / Harta preslávil síce Chet Baker, no Davisovo kvinteto ňou začiatkom 60. rokov otváralo svoje koncerty (nezabudnuteľný „živák“ My Funny Valentine In Concert). „Carterovci“ si počas tejto balady skutočne dávali načas a vychutnávali si jednotlivé frázy i pauzy.
Prekvapivým bolo Vegovo jednohlasé uvedenie témy narušené akordickou kontrabasovou figúrou a neskôr kontrapunktickým walkingom.
Čistota línií jednotlivých hlasov robí z Carterovho tria unikátne zoskupenie s nádychom dnes opomínanej cooljazzovej estetiky. Priezračnosti a linearite polyfónneho vedenia troch rovnocenných nástrojov napomáha aj absencia bicích nástrojov, lídrovo nápadité vedenie basovej linky a nádherne kultivovaná legátová hra Russella Maloneho;
majstrovské prestriedavanie arpeggio úsekov s rytmickou akordickou hrou vyniklo v Candle Light, pocte Jimovi Hallovi. Je to naozaj zvláštny pocit navštíviť koncert legendy ...
Diskusia
|