jazzman# 48724869

JAZZ FEST BRNO 2007 - DAVE DOUGLAS KEYSTONE SEXTET !!!

25.apríl 2007, Semilasso, Brno
28.04.2007

DAVE DOUGLASPrvý festivalový večer potvrdil, že zámerom organizátorov zostáva predstavovať aktuálne jazzové tendy v celej svojej bohatosti!
Chválihodná dramaturgia sústredila pozornosť na výrazné osobnosti stojace obrazne pri „žánrových kormidlách“. Ako ináč možno nazvať Dave Douglasa, umelca s mimoriadnym tvorivým potenciálom a nevídanými žánrovými presahmi. Tento americký trúbkar, skladateľ a kapelník prekvapil jazzovú verejnosť pred siedmimi rokmi nečakaným víťazstvom v štyroch dôležitých kategóriách prestížnej ankety magazínu Down Beat Critics Pool (Jazzman roka 2000, Trúbkar roka, Skladateľ roka v kategórii talentov a Album roka za  MARCUS STRICKLANDnahrávku Soul on Soul).
Aktuálny album Meaning and Mystery (Greenleaf Music 2007) jeho súčasného kvinteta (Dave Douglas - trúbka, Donny McCaslin - tenorsaxofón, Uri Caine - Fender Rhodes, James Genus – kontrabas a Clarence Penn – bicie nástroje) je najlepším dôkazom nielen znovuzrodenia, ale aj vitality súčasného „jazzyka“.
“Jazz pulzuje a je plný života”, ohlasuje tento hudobný chameleón šikovne balansujúci medzi tradíciou, avantgardou i modernou a poslucháčovi len tak mimochodom namiešava klokotajúci nápoj, vo svojej podstate podobný medikamentu, ktorý svojho času dokázal namiešavať iba legendárny Miles Davis v období svojho raného ADAM BENJAMIN„elektrického“ obdobia 1968 – 1970.
A preto bolo najočakávanejšou udalosťou šiesteho ročníka Jazz Fest Brno pravdepodobne vystúpenie trúbkara Dave Douglasa a jeho Keystone Sextet (Dave Douglas – trúbka, Marcus Strickland – tenorsaxofón, DJ Olive – gramofóny, Adam Benjamin – Fender Rhodes, Brad Jones – kontrabas a Gene Lake – bicie nástroje). Tento hudobný chameleón sa u susedných bratrov predstavil síce po druhýkrát, vlani však len ako člen jazzovo-klezmerovej úderky Masada, vedenej postmodernistickým saxofónovým mágom Johnom Zornom. Douglasov Keystone Sextet je len jednou z jeho viacerých aktuálnych zostáv. K nesmierne vzrušujúcim  DJ OLIVEpatrí aj jeho elektrický Freak In septet z roku 2003, ponúkajúci paralely s pulzujúcimi davisovskými projektami v období okolo albumu Bitches Brew.
Do Brna priniesol Douglas odkaz aktuálny a nadčasový, popri tom však stále uctievajúci najlepšiu jazzovú tradíciu. Prvotnou myšlienkou projektu Keystone boli multimediálne presahy vnímajúce hudbu sexteta ako hudobný doprovod k nemej komédii Fatty & Mabel Adrift z roku 1916 zabudnutého amerického herca a režiséra Roscoe Arbucklea. Film spolu s novovytvorenou hudobnou stopou je súčasťou albumu Keystone.
Zdá sa, že Douglasa nesmierne potešilo, že brnianski organizátori mali spomínané CD a DVD  BRAD JONESk dispozícii a zvukový doprovod k filmu sa preto rozhodol realizovať priamo počas festivalového koncertu. Avšak projekcia, ktorá počas zvukovej skúšky nevykazovala žiadne nedostatky, si to vynahradila pri živom vystúpení. Poslucháči však boli aspoň svedkami konverzácie medzi Douglasom na pódiu a technikom v sále. Premietanie nakoniec prebehlo vo forme zmenšeného obrazu.
Omnoho podstatnejšia však bola originálna estetika Douglasovho sexteta prepájajúca funkové rytmy, slobodnú improvizáciu so zvukom mašiniek. Pulzujúcu rytmiku fantastického bubeníka Gene Lakea a kontrabasistu Brad Jonesa správne zahusťoval a „špinil“ turntablista DJ Olive. GENE LAKENad zvonivou zvukovosťou Fender Rhodes prevládali oba sólové nástroje – Douglasova expresívne ostrá trúbka a Stricklandov robusný tenor. Predovšetkým invenčná hra Marcusa Stricklanda prekvapovala svojou ukotvenosťou v dedičstve starých jazzových majstrov a komunikatívnosťou v rámci elektronickej pulzácie celého zoskupenia.
Podobnosť Douglasa s Davisom sa ukazuje aj v prístupe výberu nádejných spoluhráčov alebo striedmo premysleným prispievaním do inteligentne plynúcej hudobnej masy. Empatia a hlavne čistá energia súčasného hudobného jazyka s prvkami elektroniky v kontraste archaického filmového materálu.
Možno si želať lepší úvod  DAVEfestivalu, ako skvelo namiešaný multimediálny koncept, ktorého jednotlivé komponenty do seba logicky zapadajú? Samozrejme nemohli chýbať pre Douglasa tradičné ospravedlňovania za amerického prezidenta.
Brnianska dramaturgia opäť hodila rukavicu mierne stagnujúcej a strnulej dramaturgii Bratislavských jazzových dní. Festivalový večer ako má byť!